In het tweede kwartaal steeg het aantal mobiele klanten van KPN weliswaar met 137.000 naar 5,4 miljoen, maar omdat de concurrentie nog sneller groeide, daalde het marktaandeel naar 39,3 procent. "We hebben een streep in het zand gezet bij een marktaandeel van 40 procent", aldus KPN-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer maandagochtend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. "We gaan weer agressief de markt in om marktaandeel terug te winnen." KPN wil onder meer klanten winnen op de jongerenmarkt, waar KPN het relatief slecht doet. KPN hoopt jongeren te trekken met het lage sms-tarief voor Hi. Ook wil KPN een gezinspakket introduceren, waarbij gezinsleden goedkoper met elkaar kunnen bellen.

I-mode

KPN kreeg er in het tweede kwartaal 262.000 nieuwe gebruikers van i-mode bij in Nederland, Duitsland en België. Daarmee komt het totaal nu op 1,45 miljoen gebruikers. KPN heeft 856.000 i-mode abonnees en 596.000 prepaidgebruikers van i-mode. De nieuwe gebruikers zijn vooral prepaidgebruikers. Het aantal mensen met een abonnement op i-mode is in Nederland en België in het tweede kwartaal licht gedaald. In Duitsland steeg het aantal i-mode abonnees wel fors, van 470.000 naar 582.000.

Umts

KPN-bestuursvoorzitter zegt i-mode te beschouwen als een 'trainingsrondje voor umts'. Voordat umts bij consumenten aanslaat, is het volgens hem wel van belang dat er voldoende toestellen voor handen zijn. "Dat hebben we geleerd bij i-mode. Daar begon het ook te lopen toen er acht, negen toestellen beschikbaar waren." Ook op een ander punt heeft Scheepbouwer geleerd van de introductie van i-mode. Een voorspelling over hoe groot de markt voor umts zal worden, doet hij niet. "Dat is moeilijk om te zeggen", aldus Scheepbouwer. Bij i-mode haalde KPN zijn aanvankelijke doelstellingen niet.

Voip

Eind dit jaar wil KPN voice over IP (voip) in combinatie met adsl aan consumenten gaan aanbieden. Consumenten kunnen daarbij voor een vast bedrag per maand bellen. "Een aantal jaar geleden wilden we dat ook al aanbieden, maar dat mocht toen niet van de OPTA. In dit geval kan de OPTA onbeperkt bellen voor een vast bedrag echter niet stoppen", aldus Scheepbouwer.

Kabel

KPN hoopt dat consumenten voor steeds meer diensten bij de telecomaanbieder zullen aankloppen. In juni kondigde het bedrijf al aan dat het toegang wil tot de kabel. Klanten die zowel internet en telefonie als tv van KPN afnemen, zullen kortingen krijgen. De kabelaanbieders voelen er weinig voor om KPN tot hun netwerken toe te laten. "Van de kabelaars krijgen we reacties als 'Waar is dat voor nodig?'", aldus Scheepbouwer. Hij sprak van een 'wereld van herkenning': KPN zelf heeft ook lang tegengestribbeld bij het toelaten van concurrenten tot zijn netwerk. Scheepbouwer verwacht dat het hooguit een jaar zal duren totdat de kabelaars door de telecomwaakhond OPTA gedwongen zullen worden om hun netwerken open te stellen.