De SnapCam die KPN Mobile vanaf begin september aanbiedt is gebaseerd op de 'Camesse Petit' die in februari 2000 door NTT DoCoMo op de Japanse markt geïntroduceerd werd. Woordvoerder Pat Kuwahata van het Japanse telecombedrijf laat desgevraagd weten dat de camera in Japan niet een groot succes is. Veel Japanners gebruiken tegenwoordig mobiele telefoons waarbij de camera in de telefoon ingebouwd is. De SnapCam van KPN Mobile is een losstaand apparaatje ter grootte van een pakje sigaretten dat door middel van een infraroodverbinding met de mobiele telefoon communiceert. KPN Mobile zegt zelf dat het in eerste instantie ook niet de bedoeling is dat de SnapCam een massaproduct wordt. "Wij richten met de SnapCam op een specifieke doelgroep: jongeren van 18 tot 24 jaar. Het is wat dat betreft een echt 'niche-product'. We verwachten dan ook niet dat Nederland straks massaal met de SnapCam rondloopt", zegt Ludolf Rasterhoff, directeur consumentenmarkt van KPN Mobile. Hoeveel camera's KPN Mobile denkt af te zetten wil Rasterhoff niet zeggen. Rasterhoff ziet de SnapCam eerder als een opstap naar de i-mode diensten die het telecombedrijf in de toekomst wil gaan lanceren. Wanneer het bedrijf de al geruime tijd geleden aangekondigde i-mode diensten precies gaat aanbieden is nog onbekend. Waarschijnlijk eind dit jaar of begin volgend jaar.

Japans model

Voor i-mode maakt KPN Mobile gebruik van de Japanse techniek van haar partner NTT DoCoMo. KPN Mobile heeft inmiddels al een hoeveelheid speciale i-mode telefoons besteld bij een Aziatische fabrikant. Telefoons die geschikt zijn voor het GSM-netwerk. De telefoons die in Japan gebruikt worden, kunnen alleen overweg met de in Japan gehanteerde PDC (Personal Digital Communications)-netwerken. Om welke fabrikant en om hoeveel telefoons het gaat wil KPN Mobile niet zeggen. Het besluit van KPN om direct mobiele telefoons bij Aziatische fabrikanten te bestellen, betekent een ommekeer in de gangbare verkoop van mobiele telefoons in Nederland. Daarbij ligt de nadruk op het merk telefoon (Nokia, Motorola, Siemens). KPN Mobile maakt nu de overstap naar het 'Japanse model', waarbij de telecommaatschappij bepaalt hoe de telefoons in elkaar zitten en welke functies ze hebben. De SnapCam die KPN Mobile gaat aanbieden is het eerste tastbare bewijs van de samenwerking met NTT DoCoMo. Gebruikers kunnen met de digitale camera fotootjes met een maximale resolutie van 320x240 pixels versturen per e-mail. Het versturen van een foto duurt gemiddeld een minuut. Ook het mogelijk e-mail te ontvangen met de SnapCam. Eventuele bijvoegsels groter dan het SnapCam foto-formaat worden niet geaccepteerd. De camera wordt gemaakt door Toshiba en gaat in combinatie met een Nokia-telefoon en Hi Profile 180/90 abonnement 699 gulden kosten. Los is de camera een stuk duurder: 879 gulden.