Dit is de belangrijkste conclusie van een groot onderzoek naar de kwaliteit van mobiel bellen in Nederland. Uit de resultaten blijkt onder meer dat de kwaliteit van de netwerken van de vijf Nederlandse providers (KPN Mobile, Vodafone, Ben, O2 en Dutchtone) nagenoeg gelijk is. "Mensen kunnen tegenwoordig vooral kiezen op kosten en service", concludeert de Consumentenbond. "Want de juiste belvorm kan in een individueel geval tientallen euro's per maand schelen." Op het gebied van klantenservice verschillen de aanbieders van mobiele telefonie nog wel. O2 scoort daarbij het laagste met gemiddeld een 6,4, terwijl Dutchtone de klanten het meest tevreden stelt. Van de prepaid- en postpaid-bellers kreeg Dutchtone het rapportcijfer 7,3. Het onderzoek is de grootste onafhankelijke meting ooit. Drie jaar geleden werd de kwaliteit van mobiel bellen voor het laatst onderzocht. De Consumentenbond werkte in dit verband samen met de stichting Telecom- en Internetgebruikers Nederland, het ministerie van Economische Zaken, de vijf aanbieders van mobiele telefonie en Debitel. De bedoeling is om dit onderzoek elk halfjaar te herhalen. In deze test werd het bellen vanuit de auto getest, in de toekomst zal er ook onderzoek worden gedaan naar het bellen vanuit gebouwen (indoorgebruik) en de spraakkwaliteit. Update, 11:25 uur: Vodafone zou met het rapportcijfer 7,5 bovenaan staan in het onderzoek naar de kwaliteit van de klantenservice, maar het bedrijf is als het ware gediskwalificeerd wegens het verstrekken van onvoldoende onderzoeksgegevens.