Een ‘menselijke fout’ van een medewerker van Network Solutions heeft gisteren de websites van “een klein aantal klanten” onbereikbaar gemaakt, meldt de registrar. Onder die klanten zat zakelijk sociaal netwerk LinkedIn.

“Donderdagmorgen was LinkedIn.com gedurende een korte tijd niet bereikbaar voor een groot deel van onze leden. Het bedrijf dat ons domein beheert liet ons weten dat dit door een fout van hun kant werd veroorzaakt. Ons team heeft het probleem snel kunnen verhelpen en de site werkt weer zo goed als naar behoren", stelt LinkedIn in een statement aan Webwereld.

Door de DNS-fout werden bezoekers geleid naar een landingspagina van de provider Confluence Networks, wat zorgde voor veel ophef omdat op die pagina naar verluidt het getroffen domein te koop werd aangeboden. Confluence Networks meldt zelf geen diensten aan te bieden, maar colocation te doen naar datacenters. Het bedrijf zegt geen schuld te hebben aan het incident.

Fout gemaakt tijdens DDoS-aanval

Network Solutions zegt dat tijdens het afweren van een DDoS-aanval een fout is gemaakt, waardoor de websites onbereikbaar werden. Het duurde enkele uren voordat de fout kon worden hersteld.

Cisco meldde gisteren dat er 5000 sites onbereikbaar waren geworden door de fout in de configuratie van de Domain Name System, dat de domeinnamen vertaalt naar het IP-adres van de te bezoeken website. Volgens Cisco werd verwezen naar ztomy.com in het DNS-verkeer, dat IP-adressen gebruikt van Confluence Networks. In eerste instantie dacht Cisco aan een bewuste aanval, en dat blijkt vanwege de eerder genoemde DDoS-aanval ook wel het geval te zijn, maar de werkelijke fout lag in de misconfiguratie die daarop volgde.