In de nieuwe apps voor Android en iOS benadrukt LinkedIn zijn functie als sociaal netwerk en is het bijvoorbeeld makkelijker om nieuwsonderwerpen aan te duiden als ‘interessant’, de LinkedIn-equivalent van ‘vind ik leuk’ op Facebook. De nieuwe feed combineert nieuwtjes die personen in je netwerk interessant vinden, nieuws die contacten zelf posten en updates aan profielen in je netwerk.

Advertorials op kleine schaal

De mobiele apps zijn belangrijk voor het bedrijf, want het bezoek via mobiel groeit explosief. Inmiddels logt 27 procent van de gebruikers regelmatig in via apps, in vergelijking met 8 procent twee jaar geleden. Gebruikers brengen slechts enkele minuten door op het netwerk, maar komen wel steeds vaker dagelijks terug.

De advertorial-functie wordt aanvankelijk op kleine schaal getest. De feature is al in januari geïntroduceerd op de desktopversie van LinkedIn en wordt nu voorzichtig uitgerold in de mobiele apps.

Inzetten op sociaal nieuws

De overname van Pulse eerder deze week onderstreept de ambitie van LinkedIn om een sociale Facebook te zijn. Dat is de originele insteek van het bedrijf, maar de pagina wordt door menig gebruiker ingezet als online CV en niet als netwerk waar ze dagelijks inloggen.

Dat moet veranderen door LinkedIn een sociale nieuwsbron te maken. Met feeds van artikelen, updates van contacten en meldingen daarvan moeten klanten hechter aan het netwerk gekoppeld worden.

Pulse is een nieuwsreader zoals het populaire Flipboard. Met de aankoop die LinkedIn 90 miljoen dollar heeft gekost, zet LinkedIn stappen om de sociale nieuwsfeed prominenter te maken op zijn platform.

Promotiefilmpje van LinkedIn voor de nieuwe apps