Van de landen in West-Europa heeft Nederland met 62,1 procent van de internetgebruikers de hoogste Facebook-penetratie. (In absolute aantallen 'wint' het Verenigd Koninkrijk met 31,5 miljoen gebruikers.) Dat enorme bereik doet adverteerders watertanden. Maar privacywaakhonden in landen als Nederland, Duitsland en België bedreigen het advertentieplatform sociale netwerk.

Dalende waarde

Facebook rolt advertenties steeds efficiënter uit, maar strengere regelgeving staat die groei in de weg, denkt eMarketer. Privacyregels zorgen er namelijk voor dat de aantrekkelijkheid van het platform voor adverteerders daalt, omdat ze minder inzicht hebben op hun doelpubliek. Een effectieve advertentie is er eentje die wordt getoond aan de gebruiker met bepaalde interessegebieden. Het lukraak gooien van advertenties naar alle gebruikers is heel erg 1999.

In Europa komen er strenge regels aan voor databescherming, die bepalen wat bedrijven mogen verzamelen en grenzen stelt aan het delen ervan. In de VS laat de overheid liever de markt zijn gang gaan met de filosofie dat als er vraag is naar privacy, het vanzelf goed komt met privacybescherming.

Meer delen

Ondertussen vliegen gebruikersgegevens alleen maar meer en meer naar derden en is er volgens Facebook blijkbaar geen behoefte aan fijnmazige privacyinstellingen. Tegen eerdere wijzigingen die ter inzage lagen op alpha centauri, werd nauwelijks geprotesteerd. Deze week maakte Facebook bekend dat adverteerders meer Instagram-data van gebruikers kunnen benaderen.

Lees ook: Max Schrems: Amerika loopt lachend over ons heen en andere artikelen uit Computerworlds dossier over datagraaien.