De verhalen over de gebrekkige ontvangst van de iPhone waren voor Stronks aanleiding om de site op te tuigen. "Ik heb zelf een iPhone, met de oude had ik geen problemen, met de nieuwe 3G versie wel," zegt Stronks tegen Webwereld. "Daarnaast heb ik een dataabonnement bij T-Mobile die toevallig op dezelfde plekken gaten vertoont."

De site is niet alleen bedoeld voor T-Mobile abonnees of voor iPhone gebruiker. Iedereen kan met een 'vlaggetje' op een kaart aangeven waar de ontvangst niet goed is. Elke provider - Vodafone, KPN, Orange en T-Mobile - heeft een eigen kleur. De iPhone heeft een aparte donkerblauwe kleur gekregen.

Verwarrend

De site wekt nog wel verwarring bij gebruikers. Stronks zegt dat alleen geprikt mag worden als er geen bereik is, maar veel meldingen hebben betrekking op slecht bereik. Ook de domeinnaam wekt verwarring. Stronks heeft inmiddels op de site nog eens benadrukt dat hij alleen meldingen wil van geen bereik. "Ik zal gebruikers nog eens vragen wat zij wenselijk vinden, maar mijn kaart zou zich echt moeten beperken tot echte probleemgebieden met geen ontvangst."

Toevallig is Wired een wereldmap gestart waarop eveneens iPhone 3G ontvangstproblemen kunnen worden aangegeven. Op zijn site verwijst Stronks daar inmiddels naar.

Reactie operators

De meeste providers hadden de site nog niet ontdekt. KPN laat weten dat de meeste klachten over slecht bereik toch wel binnenkomen bij de service-afdeling. "Wij hebben een redelijk goede dekking, maar elke klacht wordt serieus bekeken." Ook Vodafone komt met die reactie. "Soms gaan er maanden overheen voordat een ontvangstprobleem wordt opgelost," zegt een woordvoerster. "Maar over het algemeen vertoont ons netwerk maar weinig gaten."

"Dit heeft zin als het om structurele meldingen gaat, je hebt kans dat elk incident wordt gemeld," aldus de woordvoerster van T-Mobile. "Bij slecht weer kan de ontvangst wel eens minder zijn. Je moet het kaf van het koren scheiden."

T-Mobile - die met ruim 150 meldingen de kroon spant - heeft deze week een eigen site opgezet voor klachten over de iPhone, hoewel het nog steeds niet duidelijk is of dit aan het toestel of aan het netwerk ligt.

Stronks benadrukt dat Slechtedekking.nl "geen verzameling ontevreden burgers is die het grootkapitaal aanwijzen als oorzaak van onze eigen sores". "We betalen met liefde maandelijks een rib uit ons lijf om van de nieuwste mobiele datadiensten te kunnen gebruikmaken. Maar een beetje fatsoenlijke dekking die voorkomt dat tijdens een treinreis van een uur om de haverklap je verbinding wegvalt - dat is toch niet te veel gevraagd?"