Concrete cijfers geven de Nederlandse aanbieders van mobiele telefonie niet. Wel zegt woordvoerder Marinus Potman van KPN dat het sms'en is toegenomen na de prijsverlaging van half juni. Het sms-tarief voor prepaid-bellers van KPN ging toen van 23 cent naar 9 cent. "We geven geen cijfers, maar we zien wel een stijging van het aantal sms-berichten. Ook bevinden zich steeds meer jongeren onder de nieuwe klanten." Dit is de doelgroep waar KPN zich op richtte met zijn sms-prijsverlaging. De prijsverlaging was het begin van een ware sms-prijzenoorlog in de telecommarkt. Telfort ziet soortgelijke cijfers na zijn prijsverlaging. "We zien nu dat sms met meer dan de helft is gestegen", vertelt woordvoerster Ina van der Meulen tegenover WebWereld. "We zijn meer dan tevreden." Bij Orange is het sms-verkeer meer dan verdriedubbeld, stelt woordvoerster Patrice Hijsterborg. Ook Orange noemt geen concrete cijfers. Door de tariefsverlaging dalen de inkomsten uit het dataverkeer van de telecomaanbieders. Of het stijgend aantal sms-berichten dit gat compenseert, blijft vooralsnog onduidelijk. Vodafone wil geen uitspraken doen over het aantal sms'jes en de inkomsten die daaruit voortvloeien. T-Mobile was maandag nog niet voor commentaar bereikbaar.