Er is een kans dat de ooit grote naam Nokia snel van het podium verdwijnt. Microsoft wil niet bevestigen dat het de merknaam Nokia na de goedkeuring van de overname behoudt. Dit in tegenstelling tot de naam Lumia, waarop het bedrijf een licentie van 10 jaar neemt, zo meldt CNet. Microsoft hoopt de overname nog in dit eerste kwartaal van 2014 officieel af te ronden. De EU gaf hiervoor al groen licht.

Reputatie krijgt klappen

De merknaam Nokia heeft de afgelopen jaren dan ook een aantal klappen gehad. Op de jaarlijkse Best Global Brands-lijst van Interbrand daalde Nokia het afgelopen jaar van plek 19 naar 57, een afname van merkwaarde van 65 procent. Microsoft zelf staat fier op plek 5 van de lijst van meest waardevolle merken ter wereld, die overigens aangevoerd wordt door Apple.

Omdat Microsoft het bedrijf Nokia niet als geheel overneemt, sterft de naam Nokia niet volledig uit. Van het roemruchte bedrijf blijft alleen de netwerkinfrastructuur, kaartenplatform HERE en de R&D-afdeling zelfstandig achter in Finland.

Interbrand zet de merkwaarde van Nokia af tegen de elektronicasector: Klik voor groot