Dat zegt Robbie Bach, hoofd van de Microsoft-divisie waar programma's voor mobiele telefoons worden ontwikkeld, tegen Bloomberg. Omdat Google sinds kort zijn eigen smartphone, de Nexus One, verkoopt zouden fabrikanten van mobiele telefoons zich zorgen gaan maken over de prioriteiten die Google stelt. Het eigen product kan makkelijk voorrang krijgen, zegt Bach. Sommige aanbieders zouden de contracten kunnen opzeggen.
Hij noemt de tweeledige strategie, zowel het besturingssysteem als zelf een telefoon verkopen, "moeilijk, erg moeilijk om vol te houden". "Google's aankondiging geeft een signaal af over de te volgen koers. Dat creëert mogelijkheden voor ons die we zeker gaan proberen te benutten."
Android wint snel terrein
Door de mobiele inspanningen van Google is er nog een vlak bijgekomen waarop de twee techgiganten de strijd aangaan. Tot nu toe gebeurde dit vooral op het gebied van online zoeken, browsers en zakelijke applicaties zoals tekstverwerkers en spreadsheet-programma's.
Uit recent onderzoek van ChangeWave blijkt dat Android snel aan populariteit wint, en de iPhone op de voet volgt. Windows Mobile verliest daarentegen terrein. In september vorig jaar verbleef Android in de onderste regionen van het smartphone-segment maar nu is het gestegen naar de tweede plek. De iPhone ligt nog aan kop, 28 procent van de ondervraagden wil het liefst een smartphone van Apple kopen. Daar staat tegenover dat de populariteit van Windows Mobile daalt, 6 procent kiest voor dit besturingssysteem tegenover 9 procent in september.