Microsoft maakt later deze week meer details bekend rond de verschijningsdatum en de definitieve prijsstelling, zo schrijft CNet. De softwaremaker kondigde de dienst in mei 2005 aan, maar heeft al sinds de overname van het Roemeense anti-virusbedrijf Gecad plannen voor een beveiligingsservice.

Het OneCare Live pakket bevat anti-virus-, anti-spyware-, backup- en firewallsoftware. Tevens bevat het pakket uitgebreide configuratiemogelijkheden om Windows aan te passen. De anti-spywareprogrammatuur, Windows Defender, zal ook standaard worden opgenomen in het nog te verschijnen besturingssysteem Windows Vista.

Microsoft betreedt hiermee een markt die traditioneel gedomineerd wordt door bedrijven zoals Symantec en McAfee. Deze bedrijven hebben hun activiteiten al uitgebreid door naast op zoek te gaan naar virussen, ook spyware te detecteren. De producten van Symantec en McAfee kosten rond de 70 dollar, waarbij het abonnement jaarlijks verlengd moet worden.

Volgens onderzoeksbureau IDC is de markt voor anti-virusproducten goed voor een totale waarde van 3,7 miljard dollar. De anti-virusmarkt zal in 2009 een totale omzet draaien van 7,3 miljard dollar, zo voorspelt IDC.

Met OneCare richt Microsoft zich op consumenten die nog geen beveiligingssoftware hebben of deze hebben laten verlopen. De softwaremaker denkt dat ongeveer 70 procent van de consumenten in die groep valt.

Microsoft richt zich niet alleen op consumenten. Voor bedrijven werkt het bedrijf momenteel aan Microsoft Client Protection: software om desktops, laptops en bestandsservers te beschermen. Bron: Techworld