Microsoft breidt het aantal eigen retail stores uit. Het afgelopen fiscale jaar 2013 kwam het aantal winkels uit op 75, voornamelijk in de Verenigde Staten. Dit aantal wordt de komende tijd wereldwijd uitgebreid naar 101 winkels.

Daaronder zitten winkels in Zuid-Amerikaanse landen en ook China. "Een zeer belangrijke strategische zet voor ons", aldus COO Kevin Turner tijdens de aankondiging op Microsofts partnerconferentie WPC in Houston.

'Aantal winkels groeit komende jaren door'

In de eigen winkels verkoopt Microsoft a la Apple zijn eigen hardware- en softwareproducten. Dat doet het bedrijf al sinds eind 2009. In de tussentijd verscheen er in 2012 ook een zogeheten pop-up store in de Amsterdamse Kalverstraat, ter promotie van het vorig jaar gelanceerde Windows 8. Deze pop-up stores worden overigens meegerekend bij het aantal van 75 winkels.

Volgens Microsofts COO blijft het niet bij dat aantal. Microsoft wil de komende 12 maanden het aantal winkels in ieder geval al uitgebreid zien naar 101. Turner: "Maar ook dat aantal zal in de jaren daarna doorgroeien."

Turner maakt de uitbreiding bekend op de WPC-conferentie in Houston: Klik voor groot