Microsoft gaat met zijn hardwarepartners Acer, Asus, Dell Fujitsu, HP, lenovo, Panasonic en Toshiba scholen in de Verenigde Staten voorzien van goedkope PC's, met daarop Windows 8. De scholen krijgen er flinke kortingen op en Microsoft is eerlijk over het idee: het levert klantjes op voor de toekomst.

Microsoft mikt op klanten van de toekomst

In een interview met Cnet doet Cameron Evans, de chief technology officer van Microsoft Education, er niet moeilijk over: "Willen we de leerlingen de klanten van de toekomst maken? Ik denk niet dat iemand daarvoor zou terugschrikken. Maar er is niets negatief of sinister aan. Dus ik erken dat dat meespeelt."

Maar, zegt Evans, dat is voor de lange termijn. Meer direct is de behoefte aan technologie in het klaslokaal. Onder meer moeten leerlingen kunnen werken ongeacht waar ze zijn. Daarbij wees Evans op het missen van schooldagen door sneeuwstormen, terwijl veel bedrijven door de inzet van technologie wel gewoon door konden draaien.