Zaterdag maakten Microsoft en T-Mobile gezamenlijk bekend dat alle persoonlijke data op de Sidekick-telefoons waarschijnlijk permanent verloren is. Er is geen backup gemaakt. Het gerucht gaat dat het fout ging bij een Hitachi SAN upgrade. Microsoft spreekt zelf van een "serverfout" bij Microsoft.

De Sidekick wordt door T-Mobile in VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Oostenrijk verkocht. Microsoft is eigenaar van Danger, het bedrijf dat de Sidekick maakt.

Data in de cloud

Sinds 1 oktober werkten veel functies van de Sidekick niet meer door een storing op de dataverbinding. De Sidekick slaat alle persoonlijke data op in een cloud, en bewaart beperkt gegevens op het toestel zelf. Microsoft en T-Mobile adviseren klanten dan ook uitdrukkelijk om de batterij van hun toestellen niet te verwijderen of leeg te laten lopen. Daarmee gaan de laatste beetjes data ook nog verloren.

Microsoft en T-Mobile zeggen weinig vertrouwen te hebben in een oplossing. "Onze teams werken non-stop in de hoop dat de data terug te halen. Maar de kans dat het lukt is extreem klein." Ondertussen is de verkoop van de Sidekick in de Amerikaanse webshop van de provider stilgelegd.