De reclamefilmpjes met zogeheten laptophunters zijn nu net wat anders, waardoor de hogere prijs van Apple's MacBooks niet meer aan bod komt. De hoge prijs, voor een MacBook Pro, wordt nu niet meer genoemd door de actrice die Lauren speelt, een gewone Amerikaanse die samen met 'haar moeder' een laptop met bepaalde specificaties zoekt onder de zeventienhonderd dollar.

'Apple-tax'

Apple krijgt nog steeds een veeg uit de pan: "Het lijkt er wel op dat je veel betaalt voor het merk." Eerder heeft Microsoft-ceo Steve Ballmer die insteek al genomen met zijn opmerkingen over een zogeheten Apple-tax. Mac-gebruikers betalen volgens de Windows-producent zo'n 16 tot 25 procent meer, puur voor het merk Apple.

Mac-voorstanders reageren dat Apple-computers juist waar voor hun geld bieden. Zo hebben die computers betere hardwarecomponenten en een gebruiksvriendelijker en veiliger besturingssysteem waardoor er geen aanvullende kosten zijn voor bijvoorbeeld antimalware. De recente verkoopcijfers van Apple lijken dit te bevestigen; ondanks de recessie zit de verkoop van Macs in de lift.

Aangepaste versie

Toch heeft de computerproducent de prijzen voor zijn MacBooks wat verlaagd. Het bedrijf heeft via zijn juristen ook bij Microsoft geklaagd dat de genoemde MacBook-prijzen in diens reclames niet correct zijn. Coo Kevin Turner van Microsoft reageert openlijk en jubelend: "Ik heb een vreugdedans door de gang gemaakt. We gaan nu door en door en door met onze reclamespots." Dat gebeurt dus wel in een licht aangepaste versie: