Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat momenteel zo'n 10 procent van de Nederlandse bedrijven hun werknemers bewust toegang geeft tot MSN. "Gebruikers hebben overduidelijk behoefte aan instant messaging op de werkplek", zegt Hans van der Meer, marketingmanager bij Microsoft Nederland. "Veel it-afdelingen zien MSN echter als gevaarlijk. E-mail werd echter ooit ook als gevaarlijk beschouwd en is nu niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Het beeld van instant messaging moet veranderen." Microsoft verwacht dat er in 2008 wereldwijd zo'n 500 miljoen zakelijke im-gebruikers zullen zijn. De softwaremaker probeert hierbij een marktaandeel van 50 procent te verkrijgen, aldus Van der Meer.

Betaalmodel

Microsoft sluit zijn ogen niet voor de realiteit en beseft dat veel bedrijven concurrerende clients als AIM en Yahoo Messenger gebruiken. Bedrijven die de nog te introduceren Live Communication Server (LCS) 2005 in huis halen en hun werknemers ook toegang willen geven tot 'concurrerende' clients, kunnen bij Microsoft een licentie op een speciale connector afnemen. Deze connector stelt werknemers in staat via LCS2005 verbinding te maken met een speciale sip-proxy die het chatbericht via het netwerk van bijvoorbeeld AOL of Yahoo doorstuurt. "Dit is speciaal bedoeld voor grotere bedrijven", zegt Van der Meer. "Afhankelijk van het aantal werknemers en het soort contract dat het bedrijf met ons heeft, zal de licentie per werknemer per jaar tussen de 7 en 11 euro kosten."

Blackberry

Microsoft zal tevens een speciale plugin voor de Blackberry, het mobiele mailapparaat van RIM, ontwikkelen. Hiermee kunnen gebruikers een MSN-achtige applicatie op hun Blackberry draaien die rechtstreeks verbinding maakt met LCS. Bron: Techworld