Vanwege een brand in een datacenter in een voorstad van Parijs ligt momenteel een gedeelte van de online payroll-toepassing van salarisverwerker ADP eruit.

Hoewel er geen data verloren zijn gegaan dankzij het in werking stellen van een vervangende server, kunnen werknemers tijdelijk geen gebruik maken van bepaalde online diensten die ADP aanbiedt. Het bedrijf verwacht zelf dat de storing nog de rest van deze week zal duren.

Geen toegang tot salarisstrookjes

De 1,4 miljoen werknemers die ADP voorziet van salarisadministratie, hebben nu geen toegang tot hun gegevens. Via ADP Online kunnen er onder meer geen verlofaanvragen worden ingediend of goedgekeurd. Voor de 700 werkgevers blijven alle gegevens beschikbaar. ADP houdt nauw contact met hen over de herstelwerkzaamheden en heeft een helpdesk ingericht.

De brand in het datacenter brak zondagavond rond 18.45 uur uit en zorgde volgens general manager Léon Vergnes ook in Nederland voor een complexe situatie: "Door vermoedelijk kortsluiting is er een brand in de bekabeling ontstaan. De ruimte van het datacenter zelf mankeert niets en wordt op dit moment schoongemaakt. Direct is het DRP (Disaster Recovery Plan, red.) in werking gesteld en zijn er daardoor gelukkig geen data verloren gegaan. "

'Morgen 99 procent opgelost voor werkgever'

Na de brandmelding zondagavond is de Nederlandse tak van het bedrijf direct op de hoogte gesteld. Vergnes: "Dankzij het noodplan zijn de gevolgen voor onze diensten beperkt gebleven. Onze belangrijkste dienstverlening, de salarisverwerking van duizenden werkgevers, was maandagmiddag 12.00 uur voor een groot gedeelte weer up- and running. Van hen heeft morgen aan het einde van de dag minder dan 1 procent nog last van de storing. We betreuren desondanks de overlast."

Voor de werknemer duurt de storing nog even voort. Op het inlogscherm van ADP Online voor digitale loonstroken staat een foutmelding en maakt ADP excuses voor het ongemak. Hetzelfde geldt voor de pagina waarop na inloggen verlofaanvragen worden behandeld.

Status-update voor werkgever

Woordvoerster Suzanne Broekhof laat Webwereld weten dat ADP momenteel alle werkgevers zelf benadert. "We communiceren pro-actief via emails en de telefonische helpdesk. Voor alle werkgevers is er webpagina ingericht met daarop een persoonlijke status-update. Zij kunnen daar voortdurend hun eigen situatie bekijken", aldus Broekhof.

Het moederbedrijf van ADP (Automatic Data Processing) is gevestigd in het Amerikaanse New Jersey. Het verwerkt salarissen voor ruim 50 miljoen werknemers en is daarmee wereldwijd één van de grootste salarisverwerkers. In Nederland heeft ADP vestigingen in Amsterdam, Rotterdam en Capelle aan den IJssel waar in totaal circa 700 werknemers werken.

Update 09.15 uur: Woordvoerster Broekhof van ADP laat weten dat slechts 30 procent van de werknemers in het systeem toegang gekregen heeft van hun werkgever tot hun digitale loonstrookjes. Zij hebben momenteel direct last van de storing.