Uit een onderzoek van Keynote Systems blijkt dat 7,5 procent van alle sms-berichten verloren raakt, zo schrijft Reuters. In de maand juni 2002 werden ongeveer 1 miljard tekstberichtjes verstuurd in Amerika. Dat betekent dat 75 miljoen berichtjes in die maand niet hun bestemming hebben bereikt. Over de oorzaken van het zoekraken van de berichten wordt in het onderzoek niets vermeld. Het onderzoek van Keynote is gebaseerd op een proef waarbij 26.000 testberichtjes vanuit verschillende steden in Amerika werden verzonden. Telecombedrijf AT&T Wireless heeft de hoogste score in de VS. Bij AT&T wordt 95,5 tot 97,8 procent van de berichten bezorgd. Verizon Wireless volgt met 95 procent. De laagste score had T-Mobile USA met 86 procent (bij telecomproviders onderling). Bij berichten die T-Mobile-gebruikers elkaar stuurden, lag de score met 87 procent een fractie hoger. Bij het moederbedrijf van T-Mobile, Deutsche Telekom, verdwijnt 8 procent van de berichten (score van 92 procent). In de Verenigde Staten neemt de populariteit van sms nu ook toe. Het verzenden van een berichtje kost daar ongeveer tien dollarcent. Sinds vorig jaar is het in de VS pas mogelijk om berichtjes te versturen naar mensen die bij een andere telecombedrijf zijn aangesloten. In Europa is sms al langer een hit. De omzet van de telecombedrijven is voor 10 tot 15 procent afkomstig van de sms-berichten. Cijfers over het bezorgen van sms-berichten in Nederland, zijn vooralsnog niet bekend.