Dit bericht de GSMA, een overkoepelend orgaan voor de mobiele communicatie industrie. Eerder deze week bleek dat de vice-president van de Europese Commissie (EC), Günter Verheugen, zijn pijlen richtte op een universele adapter voor alle mobiele telefoons. Senior researcher Kamiel Albrecht van Telecompaper, dacht op basis van 'contacten met de industrie' dat die lader er nooit zou komen. Nu blijkt dat er al verregaand onderhandelingen zijn en de industrie besloten heeft in 2012 een universele micro-usb adapter voor mobiele telefoons op de markt te brengen.

De GSMA gaat samen met 17 grote mobiele operators en fabrikanten werken aan een 'industrie brede standaard voor mobiele telefoons', meldt de brancheorganisatie op zijn site. In de GSMA zijn 750 mobiele operators en 200 andere bedrijven zoals telefoonfabrikanten en softwaremakers. De groep is actief in 219 landen. Ook grote makers van mobiele telefoons zoals Nokia, Motorola, Samsung, LG en Sony Ericsson ondersteunen het initiatief.

Milieu

Het is de bedoeling dat de standaardlader vijftig procent minder energie verbruikt en in een ruk 51.000 ton aan nieuwe laders overbodig maakt. Ook moet de micro-usb lader het gebruiksgemak van consumenten vergroten.

Voor 1 januari 2012 moet de meerderheid van de mobiele telefoons een universele adapter ondersteunen die voldoet aan de strenge energievereisten. Volgens Rob Conway, ceo van GSMA, speelt de mobiele industrie een cruciale rol in de aanpak van milieuproblemen. "Deze stap kan leiden tot enorme besparingen op grondstoffen, om nog maar te zwijgen van het gebruiksgemak voor de consument." Conway is er van overtuigd dat de ondersteuning van 'een paar van de grootste namen in de industrie' er toe leidt dat de universele adapter er ook daadwerkelijk komt.

Wereldwijde uitrol

De GSMA verwacht dat met de komst van de universele lader de co2-uitstoot per jaar met 13,6 tot 21,8 ton reduceert omdat er minder nieuwe laders geproduceert worden. De initiatiefnemers zullen samenwerken met andere wereldwijd verspreide operators en telefoonfabrikanten om de uitrol van de universele adapter te waarborgen. Daartoe wordt er een marketingcampagne opgestart en zal de rest van de industrie onderwezen worden in de voordelen van een universele lader.