De deze week op de markt komende Moto X is het eerste toestel van de Amerikaanse smartphonemaker Motorola sinds de overname door Google. Het Android-toestel is ontworpen en deels geassembleerd in thuismarkt de Verenigde Staten, waar het vooralsnog exclusief verkrijgbaar is. Reparatiebedrijf iFixit heeft het nieuwe Motorola-vlaggenschip ontleed.

Het 'populaire' gebruik van lijm

Daarbij blijkt het in Amerika geassembleerde toestel niet alleen met clips en schrijven in elkaar te zijn gezet, maar ook met lijm. Het vastlijmen van componenten lijkt een trend te zijn. Het maakt het mogelijk apparaten nóg dunner te maken, maar het bemoeilijkt ontleding en reparatie van kapotte componenten.

iFixt denkt dat het lijmvlak waarmee de achterplaat van de Moto X vastzit, is toegevoegd om de smartphone een steviger geheel te laten zijn. "De plaklaag houdt ook de lichtfliter [voor de achtercamera - red.] stevig op zijn plaats, en kan ook dienen als voering om interne componenten te beschermen". Verder blijkt de accu van het toestel deels vast te zitten door de NFC-antenne die er bovenop zit.

Maar ook clips en kabelstekkertjes

Toch krijgt de Moto X een 7 op een schaal van 10 voor de repareerbaarheid. Naast de niet overal gebruikte lijm zijn er namelijk ook schroeven (van slechts één soort) en reparatievriendelijke clips plus kabelstekkertjes. Dat laatste zorgt ervoor dat de front- en achtercamera, maar ook de knoppen, koptelefoonaansluiting en speakers makelijk zijn te vervangen.