Dit meldt het Algemeen Dagblad. KPN kan de omvang van de spooktelefoontjes moeilijk in kaart brengen omdat niet alle getroffen abonnees een officiële klacht indienen. De 170 klanten die dit wel deden, hebben inmiddels een excuusbrief ontvangen van het telecombedrijf.

Het AD meldt het voorbeeld van een man uit Turkije die naar Bulgarije probeerde te bellen, maar via Canada werd doorgeschakeld naar een slapende Rotterdammer.

KPN heeft kastjes geplaatst om de oorzaak van de problemen te achterhalen, maar deze geven weinig uitsluitsel over de herkomst van de telefoonnummers die de klanten 's nachts wakker houden. Duidelijk is inmiddels wel dat de laatste schakel in 170 van de telefoontjes gelopen is via de telefoonmaatschappijen Deutsche Telekom in Duitsland en Teleglobe in Canada.

De problemen duren volgens KPN-woordvoerder Steve Hufton al zo'n anderhalf tot twee maanden. Volgens Hufton is het lastig om de oorzaak te achterhalen omdat de internationale telefoontjes over een aantal schakels lopen in verschillende landen. "Het wordt even een zoektocht. We melden ons bij telefoonmaatschappijen als Deutsche Telekom en Teleglobe die hoger in de keten van schakels zitten, maar zij kunnen de oorzaak ook moeilijk achterhalen", aldus Hufton tegenover Webwereld.

Hoewel de problemen volgens Hufton niet op grote schaal plaatsvinden, erkent hij dat de storing 'vervelend' is.