Dat zeggen diverse anonieme bronnen tegen The Wall Street Journal en Reuters. Naar verwachting zullen NEC, Hitachi en Casio gaan samenwerken op gebied van technologische ontwikkeling, en het productieproces apart houden.

Tezamen hebben de drie fabrikanten een marktaandeel van ruim 20 procent op de Japanse markt voor mobiele telefoons, volgens cijfers van het onderzoeksbureau BCN Inc. Sharp (21,8 procent marktaandeel) en Panasonic (16,8 procent) zijn de andere grote spelers in Japan.

Zakjapanners

De drie bedrijven zijn buiten Japan vooral bekend om andere producten dan mobiele telefoons. Zo is Casio het meest bekend om zijn rekenmachines en horloges, NEC als maker van LCD-schermen, laptops en DVD-branders. Hitachi staat bekend als leverancier van graafmachines. De telefoons die ze maken verkopen ze vrijwel alleen in Japan zelf. Sony is een van de weinige Japanse fabrikanten die (via de joint-venture Sony Ericsson) ook buiten Japan erg actief is.

Japan is lange tijd pionier geweest op het gebied van mobiele telefonie, en kende in 2001 het eerste 3G-netwerk. Japanse fabrikanten brachten als eerste telefoons uit met camera's en browsingmogelijkheden.

Kosten drukken

Omdat de Japanse markt al enkele jaren verzadigd lijkt, staat de winstgevendheid van mobiele telefoons erg onder druk. Volgens analisten kan de samenwerking tussen NEC, Hitachi en Casio ontwikkelkosten drukken, waardoor ze beter kunnen overleven op de Japanse markt, en naar het buitenland kunnen kijken voor expansie.

Aandelen van de drie bedrijven stegen vrijdag op de Japanse Nikkei-index. Het aandeel Casio sloot 8,5 procent hoger, terwijl NEC en Hitachi stegen met respectievelijk 0,6 procent en 1,6 procent.