De nieuwe dienst, genaamd Voiplus, is een op afstand beheerde virtuele telefooncentrale voor bedrijven tot tweeduizend werknemers.

De onderliggende technologie wordt al sinds januari getest. Nu de resultaten na een halfjaar bemoedigend zijn, heeft het bedrijf besloten de nieuwe dienst officieel te introduceren.

Voipro maakt gebruik van telefoontoestellen met een ethernetaansluiting. Als deze op het lan-netwerk worden aangesloten, zijn deze automatisch gekoppeld aan de servers van het Voipro-datacentrum.

Systeembeheerders kunnen de centrale online beheren. De dienst kost tussen de 7 en 9 euro per gebruiker per maand, afhankelijk van het aantal gebruikers en de contractduur.

"We bieden standaard een sla aan met 99,9 procent uptime", zegt Rob Kurver, directeur van Voipro. "In de praktijk betekent dit dat de dienst zo goed is als de internetverbinding van onze gebruikers."

Als de internetverbinding van een klant wegvalt, kunnen gesprekken automatisch worden doorgeschakeld naar een vooraf gedefinieerd mobiel nummer of de voicemail. Een speciale isdn-verbinding als backup behoort ook tot de mogelijkheden.

Systeembeheerders kunnen de gekoppelde vestigingen of personen een bepaald beltegoed toewijzen. Dit om bijvoorbeeld misbruik te voorkomen als een telefoon of laptop wordt gestolen.

Overigens heeft elke gebruiker een eigen inlogcode om de telefoon te kunnen gebruiken. Uit voorzorg is het systeem bovendien zo opgezet dat een gebruiker automatisch uitlogt als het ip-adres wijzigt. Bron: Techworld