Het gaat om vervanging van de computers aan boord, de aanleg van nieuwe glasvezeltechnologie en de inrichting van nieuwe meet- en regeloplossingen. Daar hoort ook de invoering van nieuwe, snellere software bij, meldt Imtech die de opdracht uitvoert aan boord van meerdere luchtverdedigings-, commando- en multiplepurpose-fregatten.

"Voor de Nederlandse M-Fregatten betreft het de vervanging van de ontwikkelde software- en hardwaresystemen uit de 80-er jaren voor de bediening en bewaking van alle platformsystemen aan boord van de Multipurpose fregatten", vertelt Imtech-woordvoerder Pieter Koenders aan Webwereld. De M-fregatten worden vooral gebruikt voor onderzeebootbestrijding op de Atlantische Oceaan.

Tien jaar oude hardware

Omdat deze fregatten te complex zijn voor de huidige doelen van de Nederlandse Marine zijn er inmiddels zes van de acht verkocht. Op de resterende twee schepen worden de oude systemen nu vervangen. Die waren gebaseerd op computers van Digital Equipment (DEC) en hadden een eigen bus-systeem.

"Al deze systemen worden nu vervangen door een client/server netwerkarchitectuur gebaseerd op Commercial Of The Shelf (COTS) pc's en een PLC-systeem (programmable logic controller) voor de data-acquisitie." Laatstgenoemde betreft de data vanuit de diverse meetsystemen van het fregat. "Hierin worden naast een Scada-systeem ook een aantal specifieke militaire applicaties toegevoegd", legt Koenders uit.

Ook aan boord van de vier Luchtverdedigings- en Commandofregatten wordt de it-infrastructuur aangepast. De hardware op die fregatten is bijna tien jaar oud. Daarom worden ze uitgerust met een nieuw Integrated Platform Management Systeem (IPMS), een systeem aan boord van schepen waarmee realtime de controle en monitoring van de romp wordt geregeld. Dit geldt ook voor de mechanische, elektrische en en schadebeperkende systemen aan boord. Denk aan schroeven of een versnellingsbak, maar ook brandbluspompen en air conditioningsystemen.

Upgrade in 2014 afgerond

"De upgrade van het IPMS omvat een vervanging van de computers, het aanleggen van een nieuw glasvezelnetwerk en nieuwe processors in alle substations", zegt Koenders. Verder wordt de bestaande software aangepast, en krijgt het IPMS een aantal uitbreidingen. "Het eerste schip zal in oktober 2010 uitgerust zijn met het vernieuwde systeem, het vierde en laatste schip zal in 2014 worden overgedragen." De aanpassingen worden aangebracht tijdens het normale onderhoudsschema van de schepen.

De marine krijgt training van Imtech om reparaties en onderhoud ter zee uit te voeren. Verdergaand onderhoud en eventuele aanpassingen aan de systemen worden door Imtech uitgevoerd.

Meerdere marine's

Naast de Nederlandse Marine verzorgt Imtech ook nieuw it-systemen voor de Australische, Zuid-Koreaanse en Thaise marine alsmede voor de marine's van verschillende Golfstaten. Het gaat onder meer om een een geavanceerde automatische stuurautomaat en software-control algoritmes voor ‘slingerreductie’. Dat moet de slingerbewegingen van scheepsroeren aanzienlijk verminderen. Ook worden er een aantal digitale scheepsbruggen geüpgraded. Het totale bedrag dat Imtech krijgt voor al de opdrachten bedraagt 38 miljoen euro.