Volgens analist Kamiel Albrecht van Telecompaper was alleen het eerste kwartaal van 2007 al goed voor een groei van zeventien procent. “Die sterke groei zagen we al in 2006 toen KPN InternetPlusBellen introduceerde en de vraag al snel niet meer aankon. Nu iedereen ermee bekend is, zal die groei afnemen.”

In het derde kwartaal van 2007 groeide het aantal VoIP-abonnees met 7,9 procent naar 2,37 miljoen. KPN zag zijn marktaandeel groeien naar 33,1 procent op 30 september, en dat is inclusief de VoIP-abonnees van Tiscali. De combinatie @home, Casema en Multikabel (Zesko) vormt de tweede speler op de markt met 656.000 klanten op 30 september. Nummer 3 UPC zag zijn marktaandeel groeien naar 19,6 procent oftewel 467.000 klanten.

Telecompaper voorspelt dat de Nederlandse VoIP-markt in het vierde kwartaal van 2007 nog zal groeien met acht procent. Albrecht: “De verwachting voor eind 2007 is naar beneden bijgesteld naar 2,5 miljoen VoIP-klanten, ondanks het voornemen van KPN om weer actief nieuwe VoIP-klanten te werven.” Voor het gehele jaar 2008 wordt een groei verwacht van twintig procent, oftewel zo’n vijf procent per kwartaal.

Bedrijven

Niet onderzocht is hoe VoIP zich bij bedrijven gaat ontwikkelen. “Wel zagen we dat bedrijven al veel eerder geneigd waren om op VoIP over te stappen. Bedrijven waren minder bang dat het niet zou werken”, zegt Albrecht. “Ik heb wel eens gelezen dat in 2010 alle bedrijven een vorm van VoIP gebruiken, maar daar hebben we geen onderzoek naar gedaan.”

MarketCap becijferde begin dit jaar dat ruim zestig procent van de Nederlandse bedrijven in 2007 en daarvoor investeringen hebben gedaan in VoIP en IP-telefonie. In 2004 was dat iets meer dan 30 procent.

Bron: Techworld