Het onderzoeksbureau voorziet dat multinationals als autofabrikanten en elektronicafabrikanten zich de komende jaren steeds meer gaan concentreren op de markt voor mobiele telefonie. Onder hun eigen naam gaan ze dan mobiele telefoniediensten aanbieden. Om dat mogelijk te maken kopen ze netwerkcapaciteit in bij bestaande telecommaatschappijen. Een bedrijf dat van deze constructie gebruik maakt wordt een Mobile Virtual Network Operator (MVNO) genoemd. In Nederland is er op dit moment slechts een bedrijf dat van deze constructie gebruik maakt: Tele2. Dit bedrijf huurt capaciteit in bij Telfort en is al langer actief op de telecommarkt. Forrester denkt dat steeds meer niet-telco's ook interesse zullen tonen in deze markt. In Europa is al een aantal MVNO's actief. De bekendste is Virgin dat diensten in Groot-Brittannië aanbiedt op het netwerk van One-2-One. Volgens analisten groeit dit aantal de komende jaren sterk in Europa en Azië. Tegen 2005 zal tien procent van de totale inkomsten op het gebied van mobiele telefonie naar MVNO's gaan, zo wordt verwacht. Forrester ziet twee manieren voor niet-telecombedrijven om mobiele telefonie aan te bieden. Op de eerste plaats kunnen de bedrijven mobiele telefonie aanbieden onder hun eigen naam. Ten tweede is er de mogelijkheid van het doorverkopen van mobiele diensten en apparaten zonder van een netwerk gebruik te maken zoals bijvoorbeeld een wap-portal of een sms-diensten Forrester zet nu zijn vraagtekens bij de haalbaarheid van het aanbieden van mobiele telefonie onder de eigen naam: de kans is groot dat het mobiele avontuur van een bedrijf op een groot fiasco uitloopt. De eerste optie is geen verstandige. "Bedrijven moeten afstappen van het idee dat hun sterk opgebouwde merknaam het ook goed zal doen op de mobiele markt. Ze moeten zich realiseren dat er hoge kosten verbonden zijn aan het in de lucht brengen en houden van een mobiel netwerk", zegt Michelle de Lussanet, analist bij Forrester. "Men moet opboksen tegen de gevestigde orde van mobiele operators. Als het mis gaat, is de kans aanwezig dat de opgebouwde merknaam ook een deuk gekregen heeft." De tweede optie heeft volgens Forrester meer kans. Bedrijven kunnen zich concentreren op het aanbieden van allerlei diensten rondom mobiele telefonie. Daarbij kan gedacht worden aan sms-diensten, wap-portals of de verkoop van mobiele telefoons en accessoires. "De investeringskosten zijn een stuk lager. Concentreren bedrijven zich op deze optie dan kan dat de verkoop van andere producten van het bedrijven opstuwen."