De problemen begonnen vorige week dinsdag na een mislukte softwareupdate. Deze aanpassing was nodig om de capaciteit van de portal te verhogen vanwege een groeiend aantal gebruikers. De portal waar uitkeringsgerechtigden onder meer hun specificaties kunnen inzien heeft nu dagelijks gemiddeld 18.000 tot 20.000 gebruikers.

Servers crashen

De oude servers bleken niet bestand tegen de update. “De storing is ontstaan door timingproblemen tussen de databaseservers en de applicatiesoftware. Deze problemen zijn tijdelijk opgelost door onder andere wijzigingen in de applicatie en de infrastructuur in te bouwen. Nu de portal weer online is, wordt gewerkt aan een structurele oplossing", meldt UWV-woordvoerder Wessel Agterhof aan Webwereld.

Mensen met een WW-uitkering kunnen wijzigings- en inkomstenformulieren weer digitaal doorgeven. Agterhof: “Het UWV heeft in samenwerking met leveranciers een nieuwe infrastructuur opgebouwd en snellere, zwaardere servers geplaatst." Dat moet inloggen voor iedereen weer mogelijk maken.

Diepgaande analyse

Betaalspecificaties van de maand januari worden nog per post verstuurd. Daardoor is het deze maand niet nodig om Mijn UWV te bezoeken om specificaties in te zien. Het UWV biedt uitkeringsgerechtigden die getroffen zijn door de storing excuses aan via zijn website. De overheidsinstelling meldt verder dat een diepgaande analyse volgt om dergelijke storing in de toekomst te kunnen voorkomen.