Het stoort de Consumentenbond dat Casema niet aangeeft wat de minimumsnelheid is die een potentiële abonnee kan verwachten. "De omschrijving biedt geen houvast voor mensen om een goede keuze te maken. Casema geeft alleen maximumsnelheden die in theorie kunnen gelden", aldus de bond in een persbericht. Casema kondigde deze week twee nieuwe Wanadoo Cable-abonnementen aan, één voor bijna tachtig en één voor bijna honderd gulden per maand. Casema zegt 'meer constante en hogere snelheden' te gaan leveren, maar de Consumentenbond vraagt zich af hoe constant en snel dat precies is. Voor Wanadoo Cable Plus (79,50 gulden) en Wanadoo Cable Premium (99,50 gulden) wordt gebruik gemaakt van een andere technologie dan voor de huidige Basic-abonnementen. Met dit zogeheten Com21-platform biedt Casema Plusabonnees een maximale snelheid van 64 Kbps en Premiumabonnees 256 Kpbs. "De praktijk zal moeten uitwijzen hoe de prestaties van de internettoegang bij Casema werkelijk zijn", zo stelt de Consumentenbond, enigszins sceptisch geworden van de eerdere ervaringen met de internetdiensten van de kabelprovider. Niet alleen Casema maar ook andere aanbieders van kabelinternet zijn huiverig om zich vast te pinnen op een minimumsnelheid. Zij menen die niet te kunnen garanderen. Daarvoor zouden er te veel factoren zijn waar de aanbieder zelf geen invloed op heeft. Maar volgens Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond, moeten providers toch een belofte doen. "Het gaat dan niet zozeer om een keiharde minimumsnelheid. Wij willen dat providers een bandbreedte afgeven waarbinnen de snelheid kan fluctueren. Als dat niet gebeurt, hoe moet ik dan bepalen of ik kabelinternet wil, en zoja, welk abonnement?" De bandbreedte dient ook om te kunnen bepalen of abonnees, als die bijvoorbeeld een week geen of zeer traag internet hebben, geld terug moeten krijgen. Chello, dat ook nooit een garantie wilde geven voor de snelheid van de verbinding, is inmiddels al overstag. De provider voert volgens Van Kouwen inmiddels gesprekken met de Consumentenbond om een bandbreedte vast te stellen. Dan zou een onafhankelijk 'kwaliteitsforum' worden opgericht om te controleren of de belofte nagekomen wordt. De Consumentenbond streeft ernaar ook met Casema tot zo'n kwaliteitsforum te komen. Ondertussen zegt de belangenorganisatie via metingen en analyse van binnengekomen klachten de prestaties van het bedrijf in de gaten te zullen houden.