In Japan is i-mode al ruim drie jaar een groot succes. De miljoenen Japanse gebruikers vormen een welhaast onuitputtelijke bron van slachtoffers voor marketeers. Spam op de mobiele telefoon in Japan vormt dan ook een groot probleem. De eerste 'mobiele' e-mailadressen die het Japanse NTT DoCoMo uitgaf, hadden het telefoonnummer voor het @-teken staan. Voor spammers was het op die manier een fluitje van een cent om e-mailadressen te genereren.

Eigen adres

KPN Mobile heeft geleerd van de Japanse situatie. Iedere nieuwe Nederlandse i-modegebruiker mag zelf zijn e-mailadres verzinnen. Op die manier denkt KPN Mobile dat het een stuk moeilijker wordt voor spammers. Om toch ongewenste berichten in de mailbox tegen te gaan, heeft de gebruiker de mogelijkheid om e-mailadressen te blokkeren. Een doeltreffende manier om spam tegen te gaan, zo meent KPN. In de praktijk bedienen spammers zich steeds van een ander afzenderadres. Een blokkade is op die manier nauwelijks mogelijk. KPN Mobile realiseert zich de mogelijke problemen die spam op kan leveren. Temeer daar de ontvanger moet betalen voor het ontvangen van e-mail op zijn telefoon. Er vindt immers dataverkeer plaats.

Oplossing

Het telecombedrijf heeft nog niet echt nagedacht over doeltreffende maatregelen die genomen kunnen worden als het probleem van spam grote vormen gaat aannemen. "Een optie zou kunnen zijn om de ontvanger niet te laten betalen voor het binnenhalen van een e-mail. Maar dat zou weer wel kunnen betekenen dat we twee keer zoveel gaan rekenen voor het versturen van een e-mailbericht. We zijn een commercieel bedrijf", zegt Cees van den Heijkant, algemeen directeur van KPN Mobile. Overigens is de Nederlandse i-modegebruikers bij het versturen van een e-mailbericht een stuk goedkoper uit dan de Duitse gebruiker. Voor het versturen van een bericht betaalt de Duitse gebruiker een toeslag van bijna 20 eurocent. Ook is het toestel in Duitsland zo'n 50 euro duurder dan in Nederland.