In Nederland mag internet via het stopcontact (bpl, broadband over powerlines) na enkele teleurstellende proeven in de wachtkamer zijn gezet, in de VS mag de technologie zich in een vernieuwde belangstelling verheugen. Oorzaak hiervan is de investering die drie bedrijven, waaronder Google, hebben gedaan in een relatief onbekende bpl-specialist, Current Communications Group genaamd.

Google zou samen met mediaconglomeraat Hearst en Goldman Sachs voor in totaal honderd miljoen dollar in het bedrijf zijn gestapt, zo meldde vorige week The Wall Street Journal. Analisten zijn na een kleine week nog altijd niet van de schok bekomen, zo blijkt uit een inventarisatie van CNet.

Het feit dat gerenommeerde partijen zo veel geld in een onbekend bedrijf steken, moet toch wel iets zeggen, zo redeneert bijvoorbeeld een topman van Earthlink. Bpl zou voor een partij als Earthlink een welkom alternatief kunnen zijn voor andere infrastructuren. De provider is voor zijn diensten afhankelijk van de netwerken van derde partijen. Onlangs nog verklaarde het Amerikaanse Supreme Court dat netwerkeigenaren niet verplicht kunnen worden om toegang te geven aan partijen als Earthlink.

Critici zien ondertussen nog steeds niets in internet via het stopcontact. "Het is indrukwekkend dat Google en Goldman in de techniek investeren, maar ik snap echt niet wat ze er in zien", zo stelt een analist van Jupiter. "Draadloze technieken zoals wimax hebben veel meer potentie als breedbandalternatief dan bpl."