Eerder kocht Nokia voor ruim 8 miljard euro de digitale kaartenmaker Navteq, waarmee de aanval kan worden ingezet op andere aanbieders van navigatieapparatuur als TomTom.

Ook kleinere bedrijven heeft Nokia verschalkt. In juni werd bijvoorbeekd Plazes, een sociale netwerksite voor afspraken, voor een onbekend bedrag buit gemaakt.

'Nog niet klaar'

Tegen Reuters zei Niklas Savander van het Finse bedrijf dat er voorlopig nog geen einde komt aan de overnameplannen. "We zijn nog niet klaar", aldus Savander.

Mogelijke overnameprooien zijn kleine bedrijven die diensten hebben ontwikkeld welke Nokia zelf wil kunnen aanbieden. Dit is gebeurd met de vandaag te introduceren dienst The Files on Ovi, afkomstig van het vorig jaar overgenomen Avvenu. Gebruikers kunnen hiermee bestanden online bewaren, zodat deze altijd toegankelijk zijn. Eerder kwam Nokia met een nieuwe dienst om persoonlijke informatie te synchroniseren tussen mobiele toestellen en de Nokia-site. "Op apparaten bewaarde informatie wordt steeds belangrijker voor mensen. Stap-voor-stap kunnen wij straks alles aanbieden wat mensen willen", hoopt Savander.

Facebook

Nokia heeft niet bekendgemaakt hoeveel mensen gebruikmaken van de online diensten. Van april tot en met juni is er bijna 120 miljoen euro mee verdiend; een groei van 42 procent vergeleken met het voorgaande kwartaal. Om meer gebruikers aan te trekken zoekt Nokia verdere toenadering tot de bestaande partner Facebook en tot andere sociale netwerksites.

Uiteindelijk wil Nokia de webdiensten zoals gamesdienst N-Gage, de navigatiedienst en digitale muziekwinkels combineren tot één gebruikersvriendelijk systeem. Nu moet voor al die diensten apart worden ingelogd. "Ons doel is om de diensten beter op elkaar te laten aansluiten. We zijn er nog lang niet, maar binnenkort zal het beter zijn", verwacht Savander. Voorlopig ligt Nokia's prioriteit bij het snel op de markt brengen van nieuwe diensten en de reacties van gebruikers te evalueren.

Overtuigen

De kritiek van telecombedrijven dat Nokia marktaandeel afnoept met de webdiensten, wuift Savander weg. "Uiteindelijk hebben we hetzelfde doel: de consument overtuigen steeds meer aan zijn telefoon te besteden". Nokia heeft voor de webdiensten overeenkomsten gesloten met Vodafone, Orange, Telefonica, T-Mobile, Telenor en TIM.