Het Finse bedrijf denkt hun bestaande leidende positie in de telefoonmarkt te kunnen gebruiken om een nog sterkere positie te verwerven in 2009 ten opzichte van de concurrenten. Nokia wil zich gaan concentreren op goedlopende lijnen en heeft geen verkoopdoelstellingen voor ogen.

In een interview met de Financial Times zegt Olli-Pekka Kallasvuo, de CEO van Nokia, dat hij verwacht dat zijn bedrijf het beter gaat doen dan de concurrenten zoals LG en Samsung. "In moeilijkere tijden, zijn mensen met stevigere posities beter af dan de concurrentie. Dus ik denk dat onze tegenstanders minder mogelijkheden hebben om dingen te doen."

Maar dat betekent niet dat Nokia het makkelijk gaat krijgen in het nieuwe jaar. Kallasvuo wil dan ook niet concreet zeggen hoe en wanneer het bedrijf de winstmarges denkt te kunnen opkrikken. "We zullen ons marktaandeel en onze marges op de juiste manier gaan gebruiken om het onderste uit de kan te halen."

Goedkopere modellen

Toch denkt Nokia het marktaandeel in de verkoop van mobiele telefoons zelfs te kunnen vergroten omdat de verwachting is dat mensen voornamelijk voor de goedkopere modellen zullen gaan in 2009. "En omdat wij commercieel actief bezig zijn binnen alle prijssegmenten, geeft het ons de mogelijkheid om andere modellen te verkopen. En dat is niet altijd het geval bij de concurrenten die een kleiner aanbod hebben," aldus Kallasvuo.

Om het marktaandeel op het gebied van mobiele telefoons en smartphones te kunnen stabiliseren en verhogen kocht Nokia de afgelopen jaren meerderde bedrijven waaronder kaartenmaker Navteq. Voor dit jaar staan er geen grote overnames gepland, 'want er zitten geen grote gaten meer in ons dienstenportfolio', aldus Kallasvuo.

De positieve geluiden van de CEO van Nokia zijn opvallend. In november van vorig jaar verwachtte Nokia nog minder winst in het laatste kwartaal van 2008 en zag het nieuwe jaar ook niet al te positief in.