De Finse fabrikant van mobiele telefoons biedt zijn excuses aan voor het ongemak dat gebruikers hebben ervaren bij de lancering van de Ovi Store. Die online-winkel voor applicaties voor Nokia-telefoons is gister live gegaan, maar kon de toestroom niet aan.

"Kort na de lancering zagen we uitzonderlijk hoge pieken in het netwerkverkeer. Dat heeft geresulteerd in wat prestatieproblemen voor gebruikers die toegang wilden tot store.ovi.com en store.ovi.mobi", meldt Nokia op het blog van de appstore.

Verdwenen applicaties

De telefoonfabrikant heeft in allerijl extra servers toegevoegd aan de opstelling achter de applicatiewinkel. De beschikbaarheid tot de Ovi Store is daarmee weer op peil getrokken, maar er zijn ook meldingen van applicaties die plots verdwijnen uit de appstore.

Dit gebeurt ook na de selectie van een applicatie en dan de instelling van het type toestel. Nokia gaat prat op ruim twintigduizend toepassingen voor zo'n 50 verschillende toestellen. Dat zijn telefoons die de S40- en S60-versies van Nokia's mobiele besturingssysteem Symbian draaien. Het merendeel van de applicaties is gericht op consumenten.

Concurrentie

Nokia wil met zijn appstore een graantje meepikken van de populariteit van applicatiewinkels voor smartphones. Apple heeft met zijn iTunes App Store voor de eigen iPhone al het voorbeeld gegeven. Android-ontwikkelaar Google en Blackberry-maker RIM zijn inmiddels al gevolgd en ook telecombedrijven openen eigen appstores.

Microsoft werkt nog aan een appstore voor Windows Mobile-toestellen. Die moeten dan wel de nieuwste versie 6.5 draaien, die pas in september dit jaar uitkomt. De appstore is vorig jaar al aangekondigd, maar is nog niet beschikbaar. Ontwikkelaars kunnen al terecht in die Windows Marketplace.