Enpocket levert naar eigen zeggen relevante advertenties op de mobiele telefoon via sms, mms, Bluetooth en videodiensten. Het bedrijf werkt voor vijftig klanten in de telecom- en mediabranche, waaronder Expedia.

Consumenten die een vliegreis boeken kunnen bijvoorbeeld via hun mobiel reclame voor autohuur en reisverzekeringen krijgen toegestuurd. Nokia wil met de aankoop versneld in mobiele advertenties stappen. Dit voorjaar lanceerde het Finse telecombedrijf al het eigen advertentieplatform AdService, waar de diensten van Enpocket goed in passen.

Volgens Chief Technology Officer Tero Ojanperä heeft Nokia al vaker de intentie uitgesproken dat ze een leidende rol willen spelen in mobiele internetdiensten. Mobiele advertenties zijn slechts één onderdeel daarvan; andere onderdelen zijn het onlangs aangekondigde mobiele contentplatform Ovi en de Nokia Music Store. Met beide daagt Nokia mobiele operators uit, die liefst eigen content- en muziekdiensten aanbieden.

In de mobiele advertentiemarkt is het eveneens dringen. Yahoo! kocht vorige maand advertentiebedrijf Actionality, eveneens gespecialiseerd in advertenties op mobiele telefoons. Het belangrijkste product van dit bedrijf is AdFlex, een platform waarmee bedrijven met een klik hun merknaam in mobiele games en andere content kunnen plaatsen. Ook biedt Yahoo! onder de naam Yahoo Mobile Publisher Services een serie diensten aan voor mobiele adverteerders.

De drie zoekgrootmachten Google, Yahoo en Microsoft hebben hoge verwachtingen van de mobiele advertentiemarkt. Volgens Eric Schmidt, CEO van Google, is "reclame op mobiele telefoons twee keer zo winstgevend als normale advertenties, omdat de aanbiedingen persoonlijker zijn". Een recent onderzoek van The Infoshop voorspelt dat het aandeel mobiele advertenties op de totale advertentiemarkt zal groeien van 0,2% in 2007 naar 2,5% in 2011. Microsoft kocht dit jaar ScreenTonic, AOL kocht Third Screen Media en Google breidde onlangs het AdWords-platform uit naar mobiele telefoons.