Een auto met FlexRay-transceivers (zenders-ontvangers) bespaart een halve tot een hele kilo aan koper. Dat materiaal wordt nu gebruikt voor de bedrading van een auto, vertelt Rob Hoeben, marketingmanager bij NXP. Door het lagere gewicht kan een auto gemiddeld 8 kilometer langer op een volle tank rijden.

Het FlexRay-protocol is een nieuwer alternatief voor andere netwerksystemen die gebruikt worden in auto's, zoals CAN, LIN en MOST. FlexRay is met 10 Mbps sneller dan de andere systemen, en heeft voor het netwerk veel minder koperdraad nodig. NXP zit in het consortium dat de specificatie voor FlexRay ontwikkeld heeft.

Bandenspanning

De genoemde netwerkprotocollen worden gebruikt voor de datacommunicatie binnen voertuigen, maar kunnen ook via gsm en gps signalen naar buiten geven. Denk bijvoorbeeld aan vrachtwagens die worden gevolgd door de logisitieke systemen van een bedrijf, of aan auto's waarbij de bandenspanning te volgen is via het dashboard.

Onder meer de BMW X5 en Audi A8 maken al voor een deel gebruik van FlexRay. Dat is echter nog betrekkelijk weinig. NXP heeft tot nu toe 2 miljoen FlexRay-transceivers verkocht, terwijl het dagelijks 1 miljoen CAN-transceivers verkoopt. De eerste FlexRay-componenten zijn eind 2006 geleverd, voor de X5. Toch verwacht NXP dat de interesse voor FlexRay door het toegenomen belang vanduurzaamheid zal groeien.

NXP-topman Hoeben denkt dat de komst van elektrische auto's het gebruik van FlexRay alleen maar zal versnellen. "In een elektrische auto zitten nog meer functies om via een netwerk te regelen. Ook gaat de architectuur van auto's door deze transformatie op de schop, wat plek biedt voor nieuwe chips."

Nieuwe strategie

De nadruk op de FlexRay-transceivers past in de vernieuwde strategie van het afgeslankte NXP. Het afgelopen jaar werd veel chipontwikkeling voor massaconsumptie-artikelen afgestoten, Dat betrof halfgeleiders voor mobiele telefoons, settop-boxen en televisies.

De nieuwe focus ligt op meer geavanceerde toepassingen, NXP noemt biometrie (onder andere in paspoorten), automotive (wegbeprijzing), de medische industrie en duurzaamheid (zonnepanelen). René Penning de Vries, chief technology officer (cto) van NXP heeft deze nieuwe strategie afgelopen donderdag uiteengezet.

Winstgevender

Het bedrijf kiest er bewust voor om zich meer te richten op niche toepassingen. Dat zijn gebieden waar het bedrijf leidend kan zijn, en niet slechts één van de vele chipmakers. Bij het maken van meer gespecialiseerde oplossingen zijn ook de winstmarges hoger, vertelt De Vries.

Rob Hoeben, marketingmanager FlexRay bij NXP