De ict-afdeling van de NPO zegt in een interne e-mail zich op stappen te beraden. NPO-woordvoerder Erik Kroeze spreekt de dreigende toon daarvan tegen. "Hoe kom je erbij dat we stappen willen nemen?", reageert hij op vragen van Webwereld.

De servicedesk van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft het eigen personeel en de omroepklanten gemaild dat de ict-afdeling van de NPO de stroomstoring hoog opneemt. Het beraadt zich nu op stappen tegen datacenterbeheerder Interxion en Mediapark-beheerder TCN, sluit de mail af.

Interne mail

"Oh, die mail. Ja, dat klinkt nogal dreigend, maar dat moet je niet zo letterlijk nemen", zegt de woordvoerder. Hij stelt dat de NPO nu in gesprek is met die twee partijen hoe dit voortaan valt te voorkomen. De door de ict-afdeling genoemde 'stappen' komen dus neer op gesprekken, duidt Kroeze.

De NPO-woordvoerder nuanceert ook dat de NPO niet boos is, maar dat de ict-afdeling "de storing ernstig opneemt". Hij vertelt dat Nederland 1 en 3 door de storing woensdag wel tien minuten op zwart zijn gegaan. Daarnaast zijn in de middag diverse websites onderuit gegaan, waaronder ook Uitzendinggemist.nl. Ook lag de kantooromgeving, het netwerk voor de pc's, er enige tijd uit.

Gepland onderhoud

De oorzaak voor de grote storing zit ironisch genoeg in werkzaamheden aan de noodstroomvoorziening. "Het ging om gepland onderhoud aan een UPS, waarvan er meen ik drie zijn", vertelt Kroeze. Daarbij werd de hoofdstroomvoorziening overgenomen door de noodstroom, die vervolgens door overbelasting onderuit ging, meldt de NPO-servicedesk in de interne mail. De servicedesk baseert dat op een mededeling van Interxion.

Kroeze bevestigt dat de noodstroom het niet goed heeft overgenomen. "Dat duurde langer dan normaal, maar die by-pass is uiteindelijk wel uitgevoerd." Doordat er niet voldoende capaciteit was voor onder meer koeling in het datacenter, moesten diverse servers van de NPO worden uitgezet om oververhitting te voorkomen. Dat heeft gistermiddag ervoor gezorgd dat diverse websites van de publieke omroepen niet meer of zeer slecht toegankelijk waren.

Niet hele Mediapark

De storing heeft niet het hele Mediapark lam gelegd. Vooral de publieke omroepen, maar ook aanhangende zenders, bedrijven en diensten, hadden last. Bijvoorbeeld RTL Nederland is niet geraakt; die heeft de eigen ict weliswaar op het Mediapark maar in het eigen pand en niet in het getroffen datacenter van Interxion.

Sommige omroepen draaien hun servers bij NPO, anderen weer niet of slechts deels. Volgens een NCRV-webontwikkelaar zijn bijna alle omroepen voor hun videocontent echter afhankelijk van de NPO, ook als ze een externe provider hebben.