NOS-voorzitter Gerrit-Jan Wolffensperger en Fons van Westerloo, algemeen directeur van SBS, zorgden dinsdag tijdens het Nationaal Breedband Congres opmerkelijk eensgezind voor een relativerende noot over de 'breedbandrevolutie'. Het oude adagium voor de internetwereld 'Content is king' geldt net zo goed voor breedbandinternet, daar leek iedereen het over eens tijdens het congres in de Amsterdamse RAI. Aanbieders van breedbandinternet kijken hoopvol naar de tv-omroepen om die content te leveren. De eerste stappen zijn al gezet. Zo heeft Chello een overeenkomst met de publieke omroep, waardoor abonnees van de dienst on demand uitzendingen van het Journaal en Jeugdjournaal kunnen bekijken. Maar het moet meer en beter om een echte doorbraak van breedbandinternet te bewerkstelligen. De commerciële en publieke omroep kaatsten de bal tijdens het congres echter gezamenlijk terug naar de aanbieders van breedbandig internet. "Zo lang er nog nauwelijks aanbieders van breedbanddiensten zijn, heeft het voor ons geen zin om tonnenkostende programma's te ontwikkelen", zo zei Fons van Westerloo, algemeen directeur van SBS6 en Net5. NOS-voorzitter Gerrit-Jan Wolffensperger ging nog een stap verder. "Wij kunnen nu al programma's maken voor breedbandig internet, maar u kunt het niet doorgeven", beet hij de zaal toe. "En dan bedoel ik met breedband wel wat meer dan een Journaaluitzending on demand zoals dat nu bij Chello te bekijken is." Vecai-directeur Toine Maes vond dat Wolffenspergers opmerkingen wel een 'toontje lager hadden gekund'. "Je kunt de redenering ook omdraaien: waarom zou bijvoorbeeld de kabelindustrie nog die extra miljarden investeren om de verbindingen sneller te maken als er toch geen aanbod van content is?", aldus de directeur van de kabelbrancheorganisatie. Volgens Van Westerloo is het trekken van bezoekers geen probleem voor de websites die SBS heeft ontwikkeld. "We hebben genoeg bezoek, maar nog geen manier gevonden om daar geld mee te verdienen. Met teletekst verdienen we vooralsnog meer." Voor de publieke omroep is teletekst op internet zelfs voorlopig de grootste publiekstrekker, zo zei Wolffensperger. Kabel legt het uiteindelijk af tegen ADSL Op de lange termijn zal ADSL in Europa de slag om de breedbandinternetter winnen van de kabel. Lars Godell, analist bij Forrester, noemde drie redenen waarom dat zo is. Ten eerste bereiken de grote, nationale telecombedrijven 95 procent van de huishoudens, terwijl kabel niet verder komt dan 36 procent. Daarnaast gaat de performance van kabel volgens Godell tekortschieten. "De snelheid van de verbinding is gewoon te laag." Maar het voornaamste probleem is volgens Godell dat er geen concurrentie binnen een kabelnet is. "Kabel is een zogeheten 'closed platform'. Op een kabelnet zit slechts een aanbieder, namelijk de dienst van het bedrijf dat de kabel bezit." Over vijf jaar neemt xDSL 53 procent van alle breedbandige internetaansluitingen in West-Europa voor rekening, zo voorziet Godell. Kabel blijft daar met 27 procent ruim bij achter. Tegen die tijd heeft volgens Godell 18 procent van de huishoudens een breedbandige internetaansluiting, waar dat nu nog 0,2 procent is. Godell onderstreepte tijdens zijn lezing overigens het belang van 'content'. Maar nieuws en sport zijn niet genoeg. Net als bij het reguliere internet zullen 'adult services', zoals dat in het Engels zo eufemistisch heet, weer de drijvende kracht worden. "Porno is de 'dirty killer application'. Het is niet anders", aldus Godell.