De demonstratie is gegeven door professor Hoi-Kwong Lo van de Universiteit van Toronto. Volgens de onderzoekers is dit de eerste keer dat deze techniek daadwerkelijk is gedemonstreerd.

In zijn studie legt Lo uit hoe lichtdeeltjes kunnen worden gebruikt om de encryptiesleutels te 'vervoeren' (de zogenoemde kwantumcryptografie) en hoe dit kan worden gebruikt om onderschepping te ontdekken.

Bij kwantumcryptografie wordt uitgegaan van de natuurkundige wet dat het simpelweg observeren van een kwantum – de kleinste natuurlijke eenheid – deze al veranderd. Als deze kennis wordt vertaald naar netwerken, kan worden achterhaald of een bepaald pakketje gegevens onderweg bekeken is, zo redeneert Lo.

Het team van Lo gebruikte speciaal aangepaste apparatuur om kwantumsleutels over een glasvezelverbinding van vijftien kilometer te verzenden.

Hierbij werden lichtdeeltjes afwisselend wel en niet uitgerust met een encryptiesleutel. Computers waren vervolgens in staat te achterhalen welke lichtdeeltjes (fotonen) legitiem waren en welke niet. Het onderzoek van Lo is deze week gepubliceerd in de jongste editie van Physical Review Letters, een uitgave van 'The American Physical Society'.

Kwantumcryptografie is naar verluidt een veiligere methode om gegevens te beschermen dan de traditionele manier. De technologie raakt dan ook langzaam in zwang bij het Amerikaanse leger, banken en andere organisaties die hun netwerkdata beter willen beschermen.