Het Australische telecombedrijf heeft daartoe een contract gesloten met KPN Mobile. One.Tel is in Nederland nu nog alleen actief als carrierselectbedrijf. Het bedrijf wil in het eerste kwartaal van 2001 beginnen met het mobiele telefonie-aanbod. One.Tel wordt daarmee de zevende aanbieder van mobiele telefonie in Nederland, naast KPN, Libertel, Dutchtone, Telfort, Ben en Debitel. One.Tel zal de dienst in eerste instantie aan haar vaste klanten aanbieden. Dat zijn er op dit moment 450.000. Abonnees krijgen de beschikking over bekende diensten als voicemail en SMS en het bedrijf zal ook WAP-diensten leveren. Over de tarieven die One.Tel aan klanten in rekening zal brengen wil woordvoerder Tamara den IJzerman nog niets kwijt. "Daar zijn we nog niet uit. Net als met vaste telefonie zullen we natuurlijk proberen voor consumenten aantrekkelijke tarieven te berekenen. Maar het is nog te vroeg om bedragen te noemen", aldus Den IJzerman. Opvallende samenwerking Dat One.Tel uitgerekend met KPN in zee gaat voor de levering van mobiele telefonie, is opvallend te noemen. Op het gebied van carrierpreselect liggen de twee bedrijven met elkaar in de clinch. One.Tel begon in juni een bodemprocedure tegen het telecombedrijf waarin het tien miljoen gulden eist vanwege wanprestaties op dit gebied. Volgens Den IJzerman is dat conflict geen enkele belemmering geweest bij de besprekingen over mobiele telefonie. "Die kwestie heeft er feitelijk niets mee te maken. Wij hebben, afgezien van dat ene onderwerp, een goede verstandhouding met KPN." Met carrierpreselectie hoeft een beller slechts eenmalig aan te geven via welke operator hij of zij wil bellen. Dat moet het makkelijker maken via een concurrent van KPN te bellen, omdat een beller niet voor elk gesprek het viercijferige nummer van een carrierselectbedrijf hoeft in te toetsen. Mensen die van carrierpreselect gebruik willen maken, moeten zich aanmelden bij KPN. Het systeem dat die aanmeldingen verwerkt, heeft sinds de invoering van de dienst met problemen te kampen gehad.