Wie wel eens naar de zender TLC kijkt kent het fenomeen: extreme couponing. In dit programma worden Amerikanen gevolgd die er een dagtaak van hebben gemaakt om kortingsbonnen te verzamelen. De kortingen lopen op tot soms wel honderden dollars: soms krijgen de deelnemers zelfs geld terug bij de kassa. Het verzamelen van kortingscoupons is de manier geworden om het hoofd boven water te houden voor veel Amerikanen.

Kortingen in Nederland

Hoewel de Nederlanders bekend staan om hun zuinigheid, neemt de kortingsbonnen-manie hier geen extreme vormen aan. Natuurlijk worden er driftig zegels geplakt en bonnetjes geknipt, maar een huis dat bijna onbewoonbaar is door de grootverpakkingen is zeldzaam. Online koopjesjagen wordt wel populairder. Bij een winkel naar binnen te stappen om een korting te verzilveren hoeft allang niet meer.

Online korting verzamelen

Inmiddels zijn er meer dan 32000 webwinkels actief in Nederland. Slimme kortingssites bundelen alle aanbiedingen en maken het de kopers makkelijk. Zo hoeven ze niet meer verschillende websites te bezoeken maar kunnen ze zien welke kortingen van toepassingen zijn op verschillende soorten winkels. In een oogopslag is te zien welke aanbieders stunten met hun prijzen waarna de aanbieding met een E-kortingscode kan worden verzilverd. De aanbiedingen zijn soms nog hoger dan in de winkel. Zo levert een kortingscode bij C&A soms wel 70% korting op.

Alles met korting

Dat er online veel naar kortingen wordt gezocht, is te zien bij Google. Wie het woord korting invoert in de zoekbalk ziet dat er meer dan 8 miljoen zoekresultaten worden weergegeven. Mocht het uit de hand lopen met al die aankopen dan bieden de kortingssites nog steeds uitkomst: er zijn verschillende aanbiedingen te vinden voor schuren. Nog meer ruimte nodig? Ook de opbergboxen stunten regelmatig met hun tarieven. En zorgen impulsaankopen voor huwelijksproblemen? Ga dan op zoek naar de beste aanbieding voor een mediator of een echtscheidingsadvocaat. (Een account openen op Marktplaats openen en zo de lieve vrede bewaren kan natuurlijk ook.)

Verschil vrouwen en mannen

Volgens de Nationale Kortingsmonitor zijn vooral vrouwen echte koopjesjagers: 91% van de vrouwen let op aanbiedingen, tegenover 84% van de mannen. Mannen laten zich het meest verleiden tot het kopen van gadgets met korting, vrouwen gaan voor de bijl als schoenen en voedingsmiddelen in de aanbieding zijn.