Fraudeurs manipuleren steeds vaker social media nu deze populairder zijn dan ooit. Er bestaan verschillende verdachte websites waar mensen duizenden Facebook-likes of twitter-volgers kunnen kopen. Ook nep-reviews voor diensten als Yelp, Amazon en TripAdvisor kunnen worden gekocht. Deze kunnen gebruikt worden om consumenten te misleiden en slechte restaurants, producten, hotels en webshops onterecht ophemelen.

"Het detecteren en neutraliseren van deze acties is belangrijk voor zowel bedrijven als consumenten," schrijven de onderzoekers in hun paper. Hun open source-script FRAUDAR zou dat moeten tegen gaan.

Bitpartite core

Christos Faloutsos, machine learning professor op de Carnegie Mellon universiteit zegt verder dat met tools als NetProbe makkelijk is om patronen als de "bitpartite core" makkelijk te vinden zijn. Dit zijn groepen gebruikers die verschillende transacties hebben met leden uit een tweede groep maar geen transacties met elkaar. Dit zou duiden op een groep fraudeurs die als enige doel het ophemelen of afkraken van een product, persoon of dienst hebben.

Fraudeurs hebben inmiddels geleerd hoe zij zichzelf kunnen camoufleren. Ze linken hun frauduleuze accounts aan populaire sites of personen of ze gebruiken gekaapte accounts van besmette gebruikers om zo normaal en echt mogelijk over te komen.

Ontmaskeren

"FRAUDAR kan door deze camouflage heen prikken. Het algoritme begint met het zoeken naar accounts die het met grote zekerheid kan identificeren als legitiem, accounts die willekeurig mensen volgen en af en toe een review plaatsen en zich normaal gedragen. Deze checks worden regelmatig uitgevoerd waardoor fraudeurs uiteindelijk door de mand vallen," aldus Faloutsos.