"De problemen werden veroorzaakt door een gecompliceerde stroomstoring in Amsterdam", aldus Anoeska van Leeuwen, woordvoerster van Versatel. "We moesten een extern iemand erbij halen om de problemen op te lossen." De klanten die via Amsterdam zijn aangesloten op het Versatel-netwerk, konden daardoor niet bellen en internetten. Ook de in Haarlem gevestigde redactie van WebWereld had te lijden onder de telefoon- en internetstoring bij Versatel. Versatel-klanten die via Den Bosch of Rotterdam zijn aangesloten, ondervonden geen hinder. Volgens Versatel heeft de storing een uur geduurd. "Rond vier uur hebben we toen nog een keer de stekker er een paar minuten helemaal uitgetrokken. Dat was nodig om de laatste problemen te verhelpen", aldus Van Leeuwen. Versatel zal geen schadevergoeding betalen aan de getroffen bedrijven. Van Leeuwen: "Er was in dit geval sprake van overmacht. In de overeenkomsten met de klanten staat ook dat we pas gaan praten over schadevergoedingen als de storing langer dan vier uur duurt. Daar zijn we in dit geval binnengebleven."

Week van de internetstoringen

Versatel sluit met de storing aan in een lange rij bedrijven die deze week problemen hadden met hun internetverbinding. De tweede week van 2003 kan inmiddels met recht de week van de internetstoringen worden genoemd. Op maandag konden wereldwijd 75 miljoen gebruikers van het instant messaging (im) programma MSN Messenger niet met elkaar chatten. Op dinsdagmiddag waren er problemen bij de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX), het belangrijkste internetknooppunt in Nederland. Door een probleem in een van de switches werd het internetverkeer in Nederland vertraagd.

Inbrekers

Woensdagochtend kon een groot aantal adsl-gebruikers van KPN niet inloggen op het netwerk. Een softwareprobleem was er debet aan dat mensen in de regio's Utrecht, Breda, Rotterdam en Den Haag geen internettoegang hadden. Daarnaast waren woensdagochtend verschillende aan het webbureau Yellow Mind gerelateerde sites offline, omdat inbrekers de telefoon- en datakabels naar het kantorencomplex van het bedrijf hadden doorgeknipt. Onder meer Ilse Dating, Emerce en It Clicks waren daardoor woensdagochtend niet bereikbaar. In Hilversum tot slot konden ongeveer drieduizend huishoudens woensdagochtend niet bellen of internetten via UPC. Om 10 uur 's ochtends waren de problemen weer verholpen, zo meldt het ANP.