Vanaf 2014 moeten alle nieuwe voertuigen worden uitgerust met een soort zwarte doos die bij ongevallen automatisch 112 belt om locatie en rijrichting van het gecrashte voertuig door te geven. Het systeem wordt tegelijk met de airbag geactiveerd en opent automatisch een verbinding tussen hulpdienst en chauffeur.

De GSM Association, die de mobiele telefoonindustrie vertegenwoordigt, heeft woensdag beloofd dat het gsm-verkeer van eCall gratis mag plaatsvinden. In aanvulling daarop kunnen fabrikanten en dienstverleners eCall aanvullen met commerciële diensten, schrijft de GSMA in een statement.

Geen concurrentie met TomTom

Overigens is de zwarte doos van eCall geen concurrent voor bestaande navigatietoestellen van TomTom en anderen. "De twee systemen complementeren elkaar, ze concurreren niet," zegt Robindhra Mangtani van de GSMA tegen de IDG News Service.

Niet alle lidstaten van de Europese Unie steunen eCall. Zes landen, waaronder Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, vinden het plan te duur. Naast de kosten van het in de auto te installeren apparaat (100 euro) moeten nationale hulpdiensten hun techniek aanpassen om telefoontjes van eCall aan te kunnen.

Complimenten van Reding

EU-commissaris voor telecommunicatie Vivane Reding is blij dat de mobiele telefoonindustrie zich schaart achter eCall. "Ik wil de mobiele telefoonindustrie complimenteren omdat zij zo snel heeft gereageerd. Door het Europese systeem voor noodoproepen vanuit voertuigen te steunen, hebben zij blijk gegeven van hun sociale verantwoordelijkheid en zich open gesteld voor innoverende toepassingen van de communicatietechnologie in het dagelijks leven."

Reding dreigt wetgeving door te drukken, ook als sommige lidstaten het plan weigeren te steunen. "Zij moeten nu hun voet van de rem halen en vaart zetten achter de invoering van een systeem dat levens kan redden. Anders zal de Commissie volgend jaar met wetsvoorstellen moeten komen."

2500 doden minder

Verkeersongevalllen kosten de Europese economie jaarlijks meer dan 160 miljard euro per jaar. Met invoering van eCall meent de Europese Commissie jaarlijks 2500 levens te kunnen redden. Ook kan de ernst van verkeersletsel teruggebracht worden omdat hulpdiensten sneller kunnen reageren.

De Europese Commissie besloot in 2005 samen met de autobranche tot invoering van eCall. Oorspronkelijk zouden nieuwe voertuigen in 2009 al van een eCall-apparaat worden voorzien. Maar omdat sommige lidstaten traag zijn met investeren in de infrastructuur voor eCall bij hulpdiensten, richt de Commissie zich nu op 2014. Vanaf dat jaar moeten alle nieuwe voortuigen klaar zijn voor eCall. Reding hoopt dat de eerste auto's die gereed zijn voor eCall al volgend jaar op de weg rijden.