De minister van Verkeer en Waterstaat belooft in de begroting van 2009 opnieuw 15 miljoen euro opzij te zetten voor internet in Nederlandse treinen. In 2008 was dit bedrag ook al beschikbaar maar werd het niet gebruikt. De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben daarvoor een verzoek ingediend bij Eurlings.

Als de NS het hele bedrag zou krijgen dan zou volgens diens eigen berekening in 2013 83 procent van de intercity's uitgerust zijn met draadloze internettoegang. Zonder de extra 15 miljoen zouden in 2019 slechts 58 procent van de intercity's beschikken over wifi.

Bedrag voor hele sector

De minister heeft het bedrag echter niet alleen voor de NS gereserveerd. "Ik wil graag met een bijdrage van 15 miljoen euro meewerken aan de realisatie van internet in de trein. Maar dan wel in heel Nederland en zo breed mogelijk. Dat is mijn uitgangspunt bij het besteden van het beschikbare bedrag", schrijft Eurlings in een brief (pdf) aan de Tweede Kamer. "Het is positief dat er verschillende ontwikkelingen en initiatieven zijn. Maar ik zou willen voorkomen dat er een lappendeken van systemen ontstaat, of concurrentie tussen ProRail en NS."

ProRail is onlangs een proef begonnen met internet in de trein in samenwerking met vervoerder Arriva en KPN. Ook Connexion biedt op dit moment al internet in treinen aan zonder Rijksbijdrage. Omdat de NS verschillende treintypes heeft wordt het voor die vervoerder een stuk duurder om de wifi-systemen overal in te bouwen.

Gezamenlijk plan

Eurlings wil graag dat de vervoerders met een gezamenlijk plan komen voor de besteding van de 15 miljoen. Binnen "enkele maanden" wil de minister een besluit nemen over de beste manier om dit geld te besteden.

Eind 2007 bood Eurlings voor de eerste keer aan subsidie te verstrekken voor internet in de trein. De NS vond dit bedrag destijds te laag om het financieringsgat te dichten. De Spoorwegen dienden begin dit jaar een Europese aanbesteding in voor betaalde internettoegang in de trein en het weergeven van actuele reisinformatie op schermen. De eerste tests met internet en actuele reisinformatie in treinen vonden eind 2005 al plaats.