Sinds 1 augustus zet de OPTA de tarieven voor lokaal en interlokaal bellen op een rij. Aanleiding hiervoor is de mogelijkheid om via een Carrier Pre Select (CPS), een alternatieve telefonieaanbieder, lokaal te bellen. De bekendste CPS-diensten zijn Tele2 en OneTel. Met Tele2 ligt KPN al enige tijd overhoop over wie de goedkoopste is. De kritiek van KPN richt zich op de OPTA, omdat het volgens het bedrijf niet de taak is van de telecomautoriteit om de prijzen naast elkaar te zetten, zo laat KPN weten. "Wat de OPTA nu doet, is een taak van Consumentenbond", legt KPN-woordvoerster Carla van Lomwel uit. Volgens de OPTA worden alleen de aanbieders en hun tarieven op een rijtje gezet. "De Consumentenbond vergelijkt de aanbieders en komt dan met de `beste keus'", aldus OPTA-woordvoerder Walter Sans. "Wij laten consumenten alleen zien welke keuzes er zijn, een stukje bewustwording waarmee we de concurrentie bevorderen." De Consumentenbond vindt het goed wat de OPTA doet. "De OPTA komt op voor de consumenten, en zo'n tabel met tarieven is zinvol voor de concurrentie", vertelt Cécile Nijkamp van de bond. De Consumentenbond houdt enkele keren per jaar een onderzoek de prijs-kwaliteit verhouding van telefonieaanbieders. Wanneer de volgende komt, is nog niet bekend.

Aannames

Overigens is dit niet de enige kritiek van KPN op de OPTA-actie."In het bericht van de OPTA staan aannames die helemaal niet kloppen", volgens de KPN-woordvoerster. De OPTA beweert in het uitgebrachte persbericht dat `momenteel ongeveer 60 procent van de telefoonkosten bestaat uit alle binnenlandse gesprekken'. KPN bestrijdt dit. Het telefoonbedrijf beraadt zich nog op eventuele tegenacties. Sinds 1 augustus is het ook mogelijk om voor lokale gesprekken een andere aanbieder dan KPN te kiezen. Eerder kon dat al bij buitenlandse en regionale gesprekken en bij verbindingen van vast naar mobiel. Update, 13:25 uur: Reactie van de woordvoerster van de Consumentenbond toegevoegd.