Het betreft een rapport van vorige week over UPC, waarin de OPTA in de openbare versie bedrijfsvertrouwelijke gegevens vergat te wissen. Hieruit wordt duidelijk dat KPN geen winst maakt met Digitenne, en de propositie vooral inzet om het lijnenverlies op het vaste KPN netwerk te beperken tegen overlopers naar de kabel, meldt de Telegraaf dinsdag.

Daarnaast stond ook in het rapport te lezen dat KPN dit jaar 9,2 miljoen euro uittrekt om Digitenne aan de man te brengen. Het alternatieve TV-product van KPN, Interactieve TV (iTV), heeft een marketingbudget van 1 miljoen.

OPTA heeft het rapport (pdf) inmiddels gekuist en spreekt van 'een stomme fout'. KPN betreurt het lek. "Dit is erg spijtig. Maar er is niks meer aan te doen. We nemen aan dat de Opta dit niet met opzet heeft gedaan", aldus een woordvoerder van KPN tegen de Telegraaf. Volgens KPN speelt Digitenne momenteel quitte: geen winst, maar ook geen verlies.

Ondanks Digitenne stijgen kabeltarieven

Overigens erkent KPN in een ander recent document (pdf) van de OPTA dat Digitenne zich niet kan meten met de kabel.

"Het bewijs dat de TV producten van KPN niet als vergelijkbaar met analoge kabel kunnen worden beschouwd is geleverd door de kabelbedrijven zelf. Zij hebben na agressieve prijsverlagingen voor Digitenne en iTV in de zomer van 2007 ruimte gevonden om de eigen tarieven te verhogen", schrijft KPN.