Dat is het gevolg van nieuwe beleidsregels van de telecomwaakhond OPTA die vandaag in werking treden. Door de nieuwe regels mag het overzetten van een nummer hooguit tien werkdagen duren, tenzij de beller zelf om een latere datum verzoekt. Door de nieuwe regels hoopt de OPTA het makkelijker te maken voor consumenten om van de ene mobiele-telecomaanbieder naar de andere over te stappen. De telecomwaakhond heeft vastgesteld dat de nummerportabiliteit tot nu toe 'niet vlekkeloos verliep'. Aanbieders wierpen volgens de OPTA te veel drempels op voor mensen die wilden overstappen. "Bellers waren bijvoorbeeld gebonden aan looptijd of opzegtermijn van een contract met hun vorige aanbieder. In andere gevallen werd een borgsom gevraagd." De nieuwe regels betekenen niet dat mobiele bellers zomaar onder hun contract met een telecomaanbieder uit kunnen. "Het voldoen aan betalingsverplichtingen of andere contractuele bepalingen staat los van het recht om een nummer mee te nemen." Aanvankelijk zouden de nieuwe beleidsregels al op 13 april van kracht worden. "Omdat er bezwaren kwamen vanuit de markt, hebben we de beleidsregels echter opgeschort tot 1 oktober", aldus Ceciel van Hemel van de OPTA.