Versatel ligt al geruime tijd met KPN overhoop over de toegang tot lokale telefooncentrales en het plaatsen van apparatuur in die centrales om breedbanddiensten aan te bieden. Versatel verwijt KPN van het moedwillig weigeren van toegang tot bepaalde centrales. "KPN gebruikt als argument dat er in enkele centrales geen ruimte is voor de apparatuur van de concurrentie. Uit eigen onderzoek blijkt dat die ruimte er wel degelijk is", zegt Marc van der Heijden, lid van de Raad van Bestuur van Versatel. "Met de uitspraak van OPTA komt er hopelijk snel een einde aan deze vertragingstechnieken van KPN." Telecomwaakhond OPTA heeft nu bepaald dat KPN binnen vier weken volledig inzicht moet geven in het gebruik van de centrales. KPN moet aangeven wat de kosten van het plaatsen van apparatuur zijn en welke apparatuur er geplaatst kan worden. De concurrentie heeft toegang tot de centrales nodig om 'baas in eigen huis te blijven'. Nu is het nog zo dat KPN het monopolie heeft over het laatste stukje verbinding van de centrale naar de klant. "Door het plaatsen van onze eigen apparatuur kunnen we volledige dienstverlening bieden aan onze klanten.", zegt Van der Heijden. "Wij richten ons nu voornamelijk op breedband internetdiensten. Maar we zijn meer van plan. Daarbij kan gedacht worden aan lokale telefonie. Op dat gebied heeft KPN nog de touwtjes in handen, maar met volledige toegang tot de centrales wordt dat monopolie ook doorbroken." OPTA heeft verder bepaald dat KPN niet met een eigen breedband-dienstverlening mag beginnen zolang Versatel nog niet de beschikking heeft over de basisvoorzieningen om breedbanddiensten aan te bieden. "Dat is specifiek toegespitst op bepaalde centrales waar KPN ook nog niet actief is met het aanbieden van breedbanddiensten", zegt Walter Sans, woordvoerder van OPTA. "Dat betekent simpel gezegd: eerst de apparatuur van Versatel en dan pas KPN." Bovendien moet KPN alternatieven aanbieden wanneer het niet mogelijk is om in bepaalde centrales de concurrentie toe te laten. "Welke alternatieven dat zijn hangt af van de locatie", zegt Walter Samuels, woordvoerder van KPN. "Dat betekent dat we bijvoorbeeld ruimte kunnen creëren door apparatuur te vervangen of te verplaatsen. Maar dat is niet snel gedaan. Zo'n operatie kost tijd. Maar we zullen een oplossing vinden." Inzage in kosten
KPN moet binnen vier weken inzage geven in de kosten van het gebruik van de centrales door de concurrentie. Versatel heeft al in enkele centrales van KPN eigen apparatuur staan. Voornamelijk in de grote steden. Als blijkt uit de prijsopgaaf van KPN dat het bedrijf in het verleden meer berekend heeft dan de werkelijke kosten, moet KPN met terugwerkende kracht geld terugbetalen.

Eerdere relevante berichten:
OPTA: ADSL-klacht VersaPoint over KPN nog in behandeling (09 november 2000)
OPTA: KPN moet Cistron toegang geven voor ADSL (08 november 2000)