De overheid stimuleert het gebruik van sociale media als Whatsapp, Facebook en Twitter achter het stuur tijdens het rijden. Onbedoeld, dat wel: maar de waarschuwingsborden langs de weg zorgen er juist voor dat chauffeurs direct op hun mobieltje kijken. Dat zegt gedragswetenschapper Christine Swankhuisen in De Beter Benutten Tekstgids over beïnvloeding van mobiliteitsgedrag.

Zij zegt onder meer dat de slogan "word geen slaaprijder" automobilisten juist slaperiger maken in plaats van meer alert. "Door het woord 'slaap' worden mensen onbewust aan het gapen

gebracht."

Onbedoeld effect van campagne

Zo'n onbedoeld ongewenst effect zou volgens haar ook kunnen optreden bij de campagne over social media in het verkeer. De symbolen van Whatsapp, Facebook en Twitter kunnen mensen juist aansporen om hun telefoon te checken. "Dit effect zal alleen optreden bij mensen die dit toch al wel eens deden, en niet bij automobilisten die nooit op hun telefoon kijken onder het rijden", voegt ze eraan toe, waarbij dus het effect van de campagne volledig teniet wordt gedaan.

Die beïnvloeding gaat onbewust, zegt ze. Het is niet zo dat we bewust de telefoon pakken als we zo'n bord zien, maar na de onbewuste detectie van de symbolen op het bord pakken we "spontaan" de telefoon.

Het toenemende gebruik van smartphones zorgt voor steeds meer gevaar in het verkeer. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek gaat jaarlijks om tientallen doden en honderden gewonden. Het Ministerie van Infrastructuur is daarom vorig jaar begonnen met de nieuwe publiekscampagne, samen met Veilig Verkeer Nederland en ook de grote telecomproviders.