Nu nog is het overstappen van de ene naar de andere adsl-aanbieder zeer problematisch. Zelfs binnen het eigen adsl-netwerk van KPN krijgt de consument te maken met een wekenlange periode zonder internet en nieuwe aansluitkosten. Dit is te wijten aan een sterk verouderd administratiesysteem bij KPN. Deze problemen behoren nu tot de verleden tijd, zo zegt KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn. "Het is opgelost. We hebben heldere afspraken gemaakt met alle aanbieders. Uiterlijk 1 mei moet de overstap binnen het KPN-netwerk heel simpel zijn." In de praktijk zal de overstap van bijvoorbeeld Planet Internet naar XS4ALL (beide dochters van KPN) of zelfs Wanadoo binnen een uurtje gepiept zijn, zo belooft Oudshoorn. Bij het overstappen naar een aanbieder die gebruikmaakt van een ander netwerk (BBned, Tiscali of Versatel) ligt het aanzienlijk lastiger. Consumenten die deze stap wagen, zitten vaak zes tot acht weken zonder internetverbinding. Dit omdat de oude lijn eerst ontmanteld moet worden, waarna de lijn pas wordt vrijgegeven voor de nieuwe aanbieder. Dit gaat ook gepaard met nieuwe aansluitkosten.

Klachten

Onlangs dienden Tiscali en BBned al een klacht in bij de OPTA over dit probleem. De toezichthouder heeft de klacht momenteel in behandeling en hoopt begin juni tot een uitspraak te komen, zo zegt een woordvoerder. De Consumentenbond heeft nu een vergelijkbare klacht ingediend bij de OPTA. De bond ontvangt naar eigen zeggen wekelijks tientallen klachten over het probleem. Deze gaan ondermeer over adsl-gebruikers die weken geen internetverbinding hebben als ze willen overstappen naar een andere aanbieder. Een ander probleem is de lange opzegtermijn van drie maanden. De Consumentenbond heeft de OPTA in een brief om maatregelen gevraagd om beter en sneller overstappen tussen de verschillende adsl-netwerken af te dwingen.